Helmut Marko: “Problemen Max Verstappen tijdens sprintkwalificatie zijn onverklaarbaar!”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Volgens Dr.Helmut Marko kende Max Verstappen tijdens de sprintkwalificatie in de regen problemen om zijn banden op temperatuur te krijgen. Bij Red Bull hebben ze niet meteen een verklaring waardoor dit komt.

“Het was cruciaal om de temperatuur in de banden te krijgen,” blikt Helmut Marko tegenover ‘Servus TV’ terug op de sprintkwalificatie. “Het beste voorbeeld is Hamilton die tijdens zijn eerste poging hopeloos aan het glijden was, vervolgens wisselde hij de banden, waarschijnlijk met een hogere bandendruk, en plots was hij competitief. Wij hadden een bijna identieke bandendruk op beide wagens.”

“Los daarvan verbeterde Checo constant, hij was ook competitief, hij had vooraan kunnen staan zonder te slippen. Maar Max kreeg gewoon geen temperatuur in de banden, we weten niet waardoor het komt.”

“Op het circuit werden gedurende vijf jaar geen beslissende races georganiseerd waarbij er rubberafzetting was. Het is allemaal een combinatie daarvan.”

“Het blijft echter onverklaarbaar waarom bij de ene wagen de temperatuur naar omhoog gaat zoals het moet terwijl bij Max bijna het omgekeerde gebeurde, de temperatuur viel bijna weg.”

Na de enige oefensessie en voorafgaand aan de sprintkwalificatie werden er problemen ontdekt op Max Verstappen zijn F1-bolide maar die werden naar verluidt verholpen tegen de sprintkwalificatie.

“Tijdens de droge sessie bevonden we ons vooraan,” aldus Marko. “We vonden fouten op Max zijn wagen, we wijzigden enkele kleine details en die hadden een positief effect.”

“We zijn dan ook optimistisch dat wanneer de kwalificatie op zaterdag in de regen zou plaatsvinden dat we dan een oorzaak zullen vinden waarom we de temperatuur niet goed kregen.”

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print