Het 9-punten plan
Gedurende een aantal dagen circuleren de geruchten al dat de FIA de Formule 1 een compleet nieuwe uitstraling wil geven, nieuwe maatregelen zouden voor meer spektakel gaan zorgen. Kortom de show wordt belangrijker dan de techniek.
Het gerenomeerde Engelse autosportblad Autosport Magazine onthuld in de uitgave van deze week dat de FIA een negental regels heeft opgesteld om haar doel te verwezelijken. Het merendeel van de punten zijn technische restricties.
Deze regels zijn nog niet verplicht gesteld, het is slechts een voorstel dat de FIA naar alle teams die in 2003 deelnemen gestuurd heeft. De teambazen zullen deze negen punten binnenkort bespreken.
1 Uitwisseling Coureurs
Gedurende het seizoen zal elke coureur minimaal één keer in elke wagen rijden.
2 Gezamelijke Kwalificatie
Maar liefst vier kwalificatie-sessies van een half uur op vrijdag en zaterdag.
3 Verschillende Banden
Bandenleveranciers kunnen voor elk van hun teams een andere band maken.
4 Ballast Gewicht
Voor elk punt dat in 2003 behaald wordt, krijgt men een strafgewicht van 1 kilo. Het is niet duidelijk (met betrekking tot punt 1) wie het strafgewicht krijgt, de coureur of de bolide.
5 Test Restricties
Gedurende 2003 mogen er slechts 12 dagen per bolide getest worden.
6 Geen Aerodynamische Ontwikkelingen
De teams mogen slechts twee typen bodywork gebruiken die aan het begin van het seizoen bekend zijn.
7 Minder Motoren
In 2003 is slechts één motor per bolide toegestaan, in 2004 is dat slechts één motor per vier races en in 2005 per acht races.
8 Minder Versnellingsbakken
Ook versnellingsbakken moeten in 2003 een (nog onbekend) aantal races in de bolide blijven.
9 Standaard Onderdelen
Alle teams moeten gebruik maken van gestandariseerde electronica, ECU’s, remmen en vaste ballast.