Honda zet de toon met KERS – Alexander Wurz

[photo1]Volgend jaar gaan er diverse zaken veranderen in de Formule 1. De slicks komen terug, de aërodynamica wordt ingeperkt, en KERS zal een extra boost geven aan het aantal paardenkrachten. Honda was een van de eerste teams die dit het nieuwe systeem KERS, dat energie opslaat die vrij komt bij het remmen, testte op het circuit.

“Ik ben 100% overtuigd van het voordeel van KERS”, aldus Honda testcoureur Alexander Wurz in een interview met Motorsport Magazine. “Tot nu toe zijn wij de enigen geweest die KERS hebben getest op het circuit en daarbij ook racesimulaties gemaakt hebben. Maar dit betekent nog niet dat we op weg zijn naar de wereldtitel voor 2009. De invloed van KERS op hele pakket is te klein om een significant voordeel te creëren. Maar we slapen nu rustiger dan veel van onze concurrenten.”

Wurz geeft toe dat KERS voor enkele tienden tijdwinst per ronde zal zorgen. “Maar het zal er niet voor zorgen dat je ineens van achteraan vooraan de grid komt te staan. En andersom geld dat ook, als je op de eerste rij staat sta je zonder KERS niet ineens achteraan.”

Honda heeft het dit seizoen moeilijk, de bolides zijn niet vooruit te branden. Volgens het team is de overstap van Michelin banden naar Bridgestone banden hier van grote invloed op. “Dat is het verschil tussen Formule 1 en alle andere zaken. Elk klein foutje kost enorm veel tijd op het circuit.”