Marlboro Masters spectaculairder dan ooit

[photo1]Van 9 tot en met 11 augustus staat het Circuit Park Zandvoort weer geheel in het teken van Nederlands grootste autosportevenement, de Marlboro Masters. Een spannend raceprogramma met als hoogtepunt de internationale Formule 3-race, een race van de EuroBOSS serie, waarin oude Formule 1 auto’s aan de start komen, indrukwekkende demonstraties en volop activiteiten op en naast de baan maken van de Marlboro Masters al jaren een succesnummer. Redenen genoeg om ook deze twaalfde editie niet te missen!

Belangrijkste programmapunt tijdens de Marlboro Masters is uiteraard de internationale Formule 3-race, waarin de sterkste coureurs uit de diverse nationale Formule 3-kampioenschappen van ondermeer Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië tegen elkaar in het strijdperk treden. Hoewel de deelnemerslijst nog niet geheel vast staat – de strijd in de diverse kampioenschappen is immers in volle gang – is al wel zeker dat ook de editie 2002 van de Marlboro Masters weer een uitermate sterke bezetting krijgt. De coureurs strijden om de opvolging van Takuma Sato, de winnaar van vorig jaar, die na zijn zege op Zandvoort rechtstreeks doorgroeide naar de Formule 1. Zeker is in ieder geval dat er een behoorlijk aantal Nederlandse rijders op Circuit Park Zandvoort aan de start verschijnt.

Zo komt het jonge talent Stefan de Groot uit in de kleuren van Marlboro. Een erkenning voor de Nederlandse rijder van het Belgische team JB Motorsport, die zich heeft voorgenomen op de Masters extra goed voor de dag te komen. Ook Robert Doornbos en Charles Zwolsman nemen naar alle waarschijnlijkheid aan de Marlboro Masters deel, terwijl Jeroen Bleekemolen voor het evenement zijn rentree in de Formule 3 maakt. Voor hem wordt het een druk weekeinde, want hij komt ook uit in het Vodafone Dutch Touring Car Championship, dat traditioneel een race afwerkt tijdens de Marlboro Masters.

Ook de rest van het volgepakte raceprogramma mag er zijn. Wat te denken van de EuroBOSS-serie, een kampioenschap voor Formule 1, Formule 3000 en Indy Car-bolides uit de jaren tachtig en negentig? Bulderend pk-geweld van indrukwekkende motoren dat eindelijk het Grand Prix-gevoel terugbrengt op het legendarische duinencircuit. Ferrari’s, Jordans, Benettons, maar ook Reynards staan hier aan de start. Verder staan op het programma de Pearle Alfa 147 Challenge en de ID&T Radio Clio Renault Sport Cup, twee populaire merkencups waarin op het scherpst van de snede gestreden wordt. Ook de Van Uitert Formule Ford werkt een race af tijdens de Masters, hier staan de Formule 3-coureurs van morgen aan de start.

De demonstraties mogen natuurlijk niet ontbreken tijdens de Marlboro Masters. Na het enorme succes van vorig jaar is er opnieuw een demonstratie met de indrukwekkende bolides uit de DTM, de Deutsche Tourenwagen Masters, dat op 29 september te gast is op Zandvoort met de Nederlandse coureurs Christijan Albers en Patrick Huisman en de Belg Yves Olivier. Bij de Marlboro Masters geven Albers en Olivier, beide oud-Formule 3-coureurs, alvast een voorproefje van het spektakel met respectievelijk hun Mercedes-Benz CLK-DTM en Opel Astra V8 Coupé. Ook de motorcoureurs van het Marlboro Yamaha Team, Max Biaggi en Carlos Checa, zullen op Zandvoort aanwezig zijn. Net als voorgaande jaren zal motorlegende Randy Mamola met zijn Yamaha tweezitter een aantal gelukkige passagiers meenemen voor een bloedstollende rit over de duinenpiste. De organisatie hoopt ook het Ferrari formule 1 team weer te mogen ontvangen, er is echter nog geen bevestiging uit Maranello ontvangen.

Traditioneel is zondag ‘Raceday’ tijdens de Marlboro Masters, maar dit jaar is ook de zaterdag belangrijker dan ooit tevoren. Het volledige Formule 3-programma met vrije trainingen, kwalificatietrainingen, warm-up en de race is nu namelijk in twee dagen gepakt, in plaats van drie dagen zoals in voorgaande jaren. Dat betekent dat de Formule 3-coureurs op zaterdag niet alleen de baan moeten leren kennen en de goede afstelling moeten vinden, maar ook gelijk aan de slag moeten voor een snelle trainingstijd. Volop actie dus tijdens de zaterdag, die vrijwel geheel in het teken staat van de Formule 3. Daarnaast zijn er nog trainingen de EuroBOSS-serie en het Vodafone DTCC.

Zoals inmiddels gebruikelijk zijn toegangskaarten voor de Marlboro Masters te bestellen via de 850 verkooppunten van TicketBox (kijk op www.ticketbox.nl of bel 0900-9393 (45 Eurocent p/m) voor adressen). Kaarten voor het buitenterrein kosten € 16,- in de voorverkoop en € 18,- tijdens het evenement aan de kassa van Circuit Park Zandvoort. De kaarten zijn geldig voor zowel zaterdag 10 augustus als zondag 11 augustus. Voor de overdekte hoofdtribune geldt een toeslag van € 25,- op zaterdag en € 35,- op zondag. Een gecombineerde tribunekaart voor zaterdag en zondag kost € 55,-. Kaarten voor de trainingen op vrijdag 9 augustus (ID&T Radio Clio Renault Sport Cup, Pearle Alfa 147 Challenge, Van Uitert Formule Ford, Vodafone DTCC) kosten € 7,- en zijn uitsluitend verkrijgbaar aan de kassa van Circuit Park Zandvoort.

Programma

Vrijdag 9 augustus 2002

13.00 – 13.40 Kwalificatie ID&T Clio Renault Sport Cup
13.50 – 14.30 Kwalificatie Pearle Alfa 147 Challenge
14.40 – 15.20 Kwalificatie Van Uitert Formule Ford
15.30 – 16.20 Vrije training Vodafone DTCC

Zaterdag 10 augustus 2002

09.00 – 09.30 Vrije training F3 (oneven startnummers)
09.45 – 10.15 Vrije training F3 (even startnummers)
10.25 – 10.55 Vrije traing NDS EuroBOSS
11.05 – 11.30 Kwalificatie Vodafone DTCC
11.40 – 12.10 Eerste kwalificatie F3 (oneven startnummers)
12.25 – 12.55 Eerste kwalificatie F3 (even startnummers)
12.55 – 13.55 Pauze
13.55 – 14.40 Marlboro demonstraties
14.50 – 15.10 Kwalificatie NDS EuroBOSS
15.20 – 15.50 Tweede kwalificatie F3 (oneven startnummers)
16.05 – 16.35 Tweede kwalificatie F3 (even startnummers)
Zondag 10 augustus 2002

09.00 – 09.45 Marlboro demonstraties
10.00 – 10.15 Warm-up F3
10.30 – 10.45 Warm-up NDS EuroBOSS
11.00 Race ID&T Clio Renault Sport Cup (12 ronden)
11.45 Race Van Uitert Formule Ford (12 ronden)
12.30 Race Vodafone DTCC (13 ronden)
13.30 – 14.00 Demonstratie DTM
14.10 – 14.30 Startprocedure F3
14.30 Race Marlboro Masters of Formula 3
15.40 Marlboro demonstraties
16.40 Race NDS EuroBOSS (12 ronden)
17.15 Race Pearle Alfa 147 Challenge

FORMULE 3: DE IDEALE OPSTAP

Wie verder wil in de autosport kan eigenlijk niet om de Formule 3 heen, als logische fase in een gerichte carrière-opbouw. Nagenoeg alle topcoureurs in Formule 1, DTM en sportwagens hebben één of meer seizoenen in de Formule 3 achter de rug. “Het is de ideale fase als overgang van instapklasses naar de top-categorieën”, zegt drievoudig F1-wereldkampioen Michael Schumacher, die zelf in het Duits Formule 3-kampioenschap uitkwam. De Japanner Takuma Sato, die vorig jaar nog de Marlboro Masters op Circuit Park Zandvoort won, is dit seizoen al actief in de Formule 1 en ook David Coulthard stond ooit op de hoogste trede van het podium in Zandvooort.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen, zoals de jonge Fin Kimi Räikkönen, die Formule 3 en Formule 3000 oversloeg en direct vanuit de Formule Renault de Formule 1 binnenkwam. Als regel is Formule 3 echter voor de meeste coureurs een logische keuze. “Voor de meesten is Formule 3 de klasse waarin ze internationale ervaring opdoen”, zegt Frits van Amersfoort, die met zijn eigen team sinds 1997 actief is in het Duits Formule 3-kampioenschap. “De klassen daaronder, bijvoorbeeld Formule Ford, spelen zich voornamelijk op nationaal niveau af. In de Formule 3 starten rijders uit meerdere landen, vaak wordt er ook van de rijders verwacht dat ze zich bijvoorbeeld in het Engels met hun engineers kunnen onderhouden en de onderlinge verschillen in de klasse zijn enorm klein. Dat maakt de competitie in de Formule 3 zo interessant.”

De komst van jonge talenten als Jenson Button en Takuma Sato, die rechtstreeks vanuit de Formule 3 doorgroeiden naar de Formule 1, zorgt ervoor dat teambazen uit de Formule 1 de ontwikkelingen in de Formule 3 nauwlettend in de gaten houden. Formule 1 is echter niet het enige mogelijke doel voor Formule 3-rijders. Ook een fabriekscontract bij een groot autoconcern voor bijvoorbeeld deelname aan het prestigieuze Duits toerwagenkampioenschap (DTM) is voor vele Formule 3-promovendi een interessante optie. Met Christijan Albers, Marcel Fässler, Thomas Jäger en Stefan Mücke rijden vier jonge talenten voor Mercedes-Benz in de DTM, terwijl ook Opel-DTM-coureur Timo Scheider en Abt-Audi-rijder Martin Tomczyk vanuit de Formule 3 naar de DTM doorgroeiden.

Naast de diverse nationale Formule 3-kampioenschappen – de sterkste series zijn er in Duitsland, Frankrijk en Groot Brittannië – geldt vooral de Marlboro Masters als invitatierace voor de beste deelnemers uit de genoemde nationale series als een belangrijke graadmeter in de klasse. Als in Zandvoort de Formule 3-motoren worden gestart, liggen elders de competities stil, en alle ogen zijn gericht op het Nederlandse duinencircuit. Reken maar dat de beslissers in de Formule 1 de ontwikkelingen in Zandvoort nauwlettend in de gaten houden!

FORMULE 3: EEN BLIK OP DE TECHNIEK

Globaal gesteld is een Formule 3-bolide een monocoque van koolstofvezel, verstelbare vleugels voor en achter, een tweeliter motor en een sequentieel geschakelde zesversnellingsbak, die dit jaar nieuw is. In werkelijkheid valt er echter veel meer over de auto’s en motoren te melden.

De Formule 3 is een zogeheten open klasse, hetgeen betekent dat er chassis van verschillende fabrikanten mogen worden gebruikt. In het verleden waren er vele, overwegend Britse, constructeurs die een Formule 3-chassis bouwden. Tegenwoordig is het Italiaanse merk Dallara echter toonaangevend en levert nagenoeg alle Formule 3-auto’s. In het Brits kampioenschap is er nog een auto van de Britse constructeur Ralt en voorts heeft de Japanse constructeur Dome aangekondigd om samen met Lola een chassis te gaan ontwikkelen, maar voorlopig lijkt er nog geen serieuze bedreiging voor de dominante positie van Dallara in zicht.

Naast het merk van het chassis is ook de keuze van de motoren vrij. Het Formule 3-reglement van de wereldwijde autosportfederatie FIA voor de Formule 3-klasse schrijft een maximale cilinderinhoud van twee liter en ten hoogste vier cilinders voor. Tweetaktmotoren zijn niet toegestaan. De basis voor de Formule 3-motoren zijn zestienkleps krachtbronnen uit de normale serieproductie, die door gespecialiseerde tuners worden aangepast voor wedstrijdgebruik. Momenteel zijn de meest gebruikte motoren die van Opel, getuned door de Duitse firma Spiess en Mugen-Honda, die door de Brit Neil Brown onder handen genomen worden. Ook Toyota heeft een Formule 3-krachtbron, die wordt bewerkt door de eigen Japanse tuner TOM’s. Nieuw dit jaar is de Mercedes-Benz-motor, die vooralsnog exclusief door één team in het Duits Formule 3-kampioenschap wordt gebruikt.

Qua vermogen liggen alle Formule 3-motoren ongeveer rond de 151 kW (205 DIN pk), die worden bereikt bij een toerental van 6.000 omwentelingen per minuut. Het koppel loopt volgens de fabrieksopgaves uiteen van 260 Nm (Mugen-Honda, bereikt bij 5.300 omw./min.) tot 266 Nm (de nieuwe Opel-motor, bij 5.000 omw./min.). Opel heeft namelijk twee motoren: de fabrieksteams KMS en BSR maken gebruik van de nieuwe compactere motor met de type-aanduiding 20XE, terwijl de overige teams de beschikking hebben over de beproefde 18XE-motor.

Het gewicht van een Formule 3-auto bedraagt 550 kg, inclusief alle vloeistoffen en inclusief rijder in volledige race-uitrusting. In vergelijking met het seizoen 2001 is dit minimumgewicht met tien kg verhoogd. Te allen tijde moet nog drie liter brandstof in de auto aanwezig zijn. Tijdens de Marlboro Masters moet met de speciaal voor dit evenement samengestelde brandstof worden gereden.

Ook de banden zijn een apart verhaal: met ingang van dit jaar is het Koreaanse Kumho Tyres, behorend tot de tien grootste bandenfabrikanten ter wereld, de exclusieve bandenleverancier van het evenement in Zandvoort. Dat betekent gelijke kansen voor alle deelnemers. Voor het gehele evenement (vrije training, tijdtraining en race) mag iedere deelnemer maximaal twaalf profielloze racebanden (slicks) gebruiken, die door loting worden toegewezen en van een merkteken worden voorzien. Het aantal regenbanden is vrij, maar deze mogen alleen worden gebruikt als de betreffende training of race door de wedstrijdleider als “wet practice” of “wet race” is aangemerkt.

Natuurlijk wordt er ook in de Formule 3 volop aandacht besteed aan veiligheid. Voor het seizoen 2002 zijn de eisen van de mondiale autosportfederatie FIA voor Formule 3-auto’s verder verscherpt. Zo is elke Formule 3-auto voorzien van twee rolbeugels ter bescherming van de coureur en zijn de wielen met kabels aan de auto bevestigd, zodat ze minder snel losraken. Een zespunts-veiligheidsgordel en een brandblusinstallatie zijn voorgeschreven.

Maar naast alle techniek gaat het tijdens de Marlboro Masters vooral ook om de kwaliteit van de rijder. Die moet immers het beschikbare motorvermogen omzetten in een zo snel mogelijke rondetijd op het 4,3 km lange circuit in de Zandvoortse duinen. De ‘human factor’ blijft onmisbaar in de autosport, gelukkig maar!
VOLOP KANSHEBBERS BIJ TWAALFDE MARLBORO MASTERS

Vorig jaar was de Japanner Takuma Sato bij zijn komst naar de Marlboro Masters al de huizenhoge favoriet voor de overwinning. Hij voerde immers met een straatlengte voorsprong de tussenstand in het Brits kampioenschap aan. Dit jaar is het voorspellen van een winnaar een stuk moeilijker. Ook de andere kampioenschappen komen immers met een sterke afvaardiging naar Circuit Park Zandvoort.

In de Britse serie is het tot nu toe de Australiër James Courtney die de toon aangeeft, maar de rijder van Carlin Motorsport heeft te maken met sterke concurrentie. Zo heeft de Brit Robbie Kerr, die overigens zijn eigen energiedrank op de markt brengt, ook al de nodige overwinningen op zijn naam staan en hij komt in het kampioenschap steeds dichter bij Courtney. Ook de Fransman Bruce Jouanny en de Ier Michael Keohane komen sterk voor de dag, en bovendien wordt de Britse fractie tijdens de Marlboro Masters versterkt door Jeroen Bleekemolen, die met het Team Avanti zijn terugkeer in de Formule 3 beleeft.

In Duitsland geeft opmerkelijk genoeg een Brit de toon aan. Gary Paffett is voor het tweede jaar in het Duits kampioenschap actief. “Volgens mij ligt het niveau in Duitsland hoger en kan ik hier meer leren dan in Groot Brittannië”, zegt hij. Of hij naar de Marlboro Masters komt, is op het moment echter nog niet zeker, naar verluidt spelen budgetproblemen hierbij een rol. Frank Diefenbacher komt evenals vorig jaar uit voor het gerenommeerde team van Bertram Schäfer en won dit seizoen ook al races. Verder vinden we in de top van de Deutsche Formel 3-Meisterschaft de Oostenrijker Bernhard Auinger, de Braziliaan Joao Paolo de Oliveira en de Japanner Kousuke Matsuura, en de Duitser Timo Glock, die dit seizoen zijn eerste jaar in de Formule 3 beleeft en al een keer op de hoogste trede van het podium stond.

Het Duits kampioenschap kent ook drie Nederlandse deelnemers, die naar alle waarschijnlijkheid ook alledrie tijdens de Marlboro Masters van de partij zullen zijn. Stefan de Groot rijdt voor het Belgische JB Motorsport en start tijdens de Masters in het beroemde Marlboro-rood. Charles Zwolsman beleeft dit jaar evenals De Groot zijn debuutseizoen in de Formule 3, hij rijdt voor het Duitse team Kolles Racing. Robert Doornbos was vorig jaar al in de Formule 3 actief en komt dit jaar in actie voor het Italiaanse Team Ghinzani.

In Frankrijk staat met Renaud Derlot momenteel nog een Franse rijder aan de top van het kampioenschap, maar ook hier is er een sterke Britse coureur: Derek Hayes heeft zijn eerste overwinning inmiddels al binnen en wil het succes graag voortzetten. Voorlopig krijgt hij dan ook nog te maken met Bruno Besson en Tristan Gommendy, die al eerder in het Frans kampioenschap uitkwamen.

In de tweede helft van juli verschijnt de officiële deelnemerslijst van de Marlboro Masters, de Class of 2002. Dat het een goed bezet veld wordt, staat nu al vast!
MARLBORO MASTERS WINNAARS

1991 David Coulthard

1992 Pedro Lamy

1993 Jos Verstappan

1994 Gareth Rees

1995 Norberto Fontana

1996 Kurt Mollekens

1997 Tom Coronel

1998 David Saelens

1999 Mark Hynes

2000 Jonathan Cochet

2001 Takuma Sato

STEFAN DE GROOT ALS MARLBORO-COUREUR OP MARLBORO MASTERS

De Nederlandse autocoureur Stefan de Groot rijdt tijdens de Marlboro Masters of Formula 3 op 9, 10 en 11 augustus op het Circuit Park Zandvoort in de rood/witte kleuren van Marlboro. De 22-jarige Hillegommer debuteert dit jaar in de Formule 3. Als coureur van het Belgische JB Motorsport rijdt hij het Duits kampioenschap in die klasse. Ook zijn Maleisische teamgenoot Rizal Ramli zal in de Marlboro-kleuren aan de start van de prestigieuze Formule 3 race verschijnen.

“De Marlboro Masters wordt één van de leukste wedstrijden van het jaar”, vertelt De Groot enthousiast. “Het is het enige circuit waarop ik dit jaar rijd dat niet nieuw voor mij is. Op alle andere circuits race ik voor het eerst.” Wat zijn de verwachtingen van De Groot? “Daarover wil ik eigenlijk niets zeggen, daarvoor is augustus nog te ver weg. Ik ben echter wel positief, zeker dankzij de steun van Marlboro.”

“Ik heb ervoor gekozen in 2002 Formule 3 te gaan rijden omdat het een competitieve en hoogstaande klasse is. Als je in de Formule 3 goed presteert, kan je verder. Mijn eerste jaar staat in het teken van het scoren van goede resultaten en het opdoen van ervaring, bijvoorbeeld over de manier waarop ik met mijn banden moet omgaan. Tijdens de kwalificatie zijn die eigenlijk maar twee ronden goed. Ik moet nog leren die twee ronden optimaal te benutten. Maar dat gaat zeker gebeuren”, aldus De Groot.

EUROBOSS-SERIE: FORMULE 1 TERUG OP ZANDVOORT

Natuurlijk vormt de Formule 3-race het hoogtepunt van het programma tijdens de Marlboro Masters. Maar liefhebbers van spectaculaire racebolides mogen zeker ook het optreden van de NDS EuroBOSS-serie niet missen. Formule 1, Indy Cars en Formule 3000-bolides van voor 1998 brengen met hun bulderende pk-geweld de Grand-Prix-sfeer terug op Zandvoort.

Nomen est omen: de afkorting EuroBOSS staat voor European Big Open Single Seaters. En ‘big’ zijn ze, de bolides uit dit kampioenschap, dat steeds populairder wordt. In tegenstelling tot de huidige Formule 1 met al zijn restricties kunnen auto’s in de EuroBOSS-serie hun volledige motorvermogen op het wegdek brengen. Via slicks, profielloze racebanden van het Britse merk Avon. Zo hebben rijders uit de EuroBOSS-serie inmiddels ronderecords op diverse Europese circuits op hun naam staan!

In het deelnemersveld vinden we diverse auto’s die op het netvlies gebrand staan van autosportliefhebbers. Wat te denken van de Benetton-Ford, waarmee Jos Verstappen in 1994 zijn debuutjaar in de Formule 1 beleefde? Deze auto wordt in de EuroBOSS-serie bestuurd door de Brit Phil Armour onder de vlag van het Kockney Koi Yamitsu-team. Zijn teamgenoot, de 22-jarige Zuid-Afrikaan Earl Goddard, rijdt met de Benetton-Ford HB V8, waarmee Michael Schumacher in 1994 zijn eerste wereldkampioenschap in de Formule 1 behaalde.

De Lola Beatrice-Hart was in 1985 met oud-wereldkampioen Alan Jones nauwelijks succesvol in de Formule 1, maar heeft inmiddels ook een vaste plaats in de EuroBOSS-serie, bestuurd door Bernie Harris. Onder de vlag van Team Ascari worden meerdere auto’s ingeschreven. Een van de rijders is de Nederlander Klaas Zwart, die bijzonder actief is binnen de organisatie van de EuroBOSS-serie en dankzij zijn inspanningen het kampioenschap de laatste tijd merkbaar naar een hoger plan heeft gebracht.

Verder staan in de EuroBOSS-serie ondermeer Jordans, Footworks, Tyrrells, Reynards en Arrows aan de start, stuk voor stuk auto’s met originele racehistorie en vaak in de kleuren waarin ze voor furore zorgden in de Formule 1. Anders dan in de huidige Formule 1 kenmerkt de EuroBOSS-serie zich door een ontspannen sfeer, waarbij bezoekers in het rennerskwartier een ongehinderde blik kunnen werpen op de auto’s, zonder afdekschermen en agressieve bewakers. De EuroBOSS-serie belooft volop spektakel tijdens de Marlboro Masters. De klasse brengt de Formule 1 terug op Zandvoort!

Loading