Met Mike Gascoyne van skipiste naar circuit

[photo1]Eigenlijk heeft Mike Gascoyne helemaal geen tijd voor de smakelijke lunch in de deftige jachtclub in Gstaad.

Christijan Albers en echtgenote Liselore genieten in Gstaad. Zijn gedachten zijn al bij de nieuwe windtunnel van Aerolab, nabij de Italiaanse stad Bologna, waar hij later deze week wordt verwacht. Dáár wordt de jacht geopend op de twee seconden tijdwinst die de Brit in de komende drie jaar wil boeken.

Maar hij beseft dat hij omwille van de media en de sponsors even drie dagen moet onthaasten in de Zwitserse bergen. Sneeuwballen gooien en skiën met de coureurs Christijan Albers en Adrian Sutil, het is aan de vooravond van het nieuwe Formule 1-seizoen in feite niet aan hem besteed. Hij wil aan de slag met de omvorming van Spyker van een achterhoedeteam naar het middenveld, zoals hij eerder deed bij Tyrrell, Jordan, Benetton en Renault.

,,We zijn veel te druk bezig om een heel nieuw fundament te leggen voor het team. Hoe beter het fundament, des te langer en steviger staat het huis,’’ zegt de 43-jarige chief technology officer van Spyker.

De tweede windtunnel (de eerste staat in Brackley) is volgens hem de sleutel tot succes voor het jonge team, de voortzetting van Jordan en Midland.

,,Races worden niet meer op het circuit gewonnen, maar in de fabriek en in de windtunnel. Met twee windtunnels zitten we nu op hetzelfde niveau als de topteams. Daar kunnen we veel sneller nieuwe vindingen uitproberen.’’

De aërodynamica zijn het belangrijkste onderdeel geworden van de Formule 1, zegt de ingenieur die studeerde aan de universiteit van Cambridge.

,,De banden zijn nu allemaal van Bridgestone, aan de motoren mag de komende jaren weinig tot niets worden veranderd, dus blijven alleen de coureurs en de windgeleiding over om het verschil te maken.’’

Ben je tevreden met het rijderskoppel Albers/Sutil?

,,Spyker heeft op dit ogenblik jonge rijders nodig. Albers is gedreven en ambitieus, Sutil jong en getalenteerd. Op dit moment zijn zij heel goed op hun plek, Albers behoort absoluut tot de betere coureurs in het veld. Hij heeft in andere raceklassen races en titels gewonnen, dus waarom niet in de Formule 1? We hebben coureurs nodig die consistent snelle ronden kunnen rijden. Albers kan dat volgens mij.’’

Behoort hij tot de top?

,,Dat is moeilijk te zeggen en zal in de toekomst moeten blijken. Ik weet wel dat wanneer je op dit moment Fernando Alonso in de Spyker zou zetten, dat weinig zou uitmaken. Je hebt een topauto nodig om top te kunnen presteren. Slechts enkele coureurs kunnen wat Alonso kan en wat Michael Schumacher deed: elke race weer constant snelle ronden rijden en geen fouten maken. Zelfs Kimi Räikkönen zal zich opnieuw moeten bewijzen. Jarno Trulli kan één snelle ronde rijden, maar niet elke race alle ronden. Jenson Button en Giancarlo Fisichella hebben het in zich, maar hebben het nog te weinig laten zien.’’

Hoe staat het met de nieuwe auto?

,,Die is bijna gereed. Er wordt aan de laatste details gewerkt. Ik heb er weinig invloed op gehad, want het grootste gedeelte van het werk was bij mijn komst in november al gedaan.

,,Ik kan dan nauwelijks meer iets veranderen aan een concept met 4000 componenten. We moeten niet te veel verwachten van de eerste Spyker. Pas in de tweede helft van het seizoen, wanneer we dankzij de twee windtunnels verbeteringen kunnen doorvoeren, zullen we naar mijn verwachting in de positie komen om punten te scoren.’’

Spyker blijft dus voorlopig een achterhoedeteam?

,,Wanneer je een periode van zes maanden neemt, dan klopt dat, al sluit ik niet uit dat we af en toe een meevaller zullen hebben. Het zou ook kunnen zijn dat de nieuwe auto beter is dan verwacht. Maar we werken aan een driejarenplan. Pas over achttien maanden, wanneer alles op zijn plaats valt, mag je beoordelen of het me opnieuw gelukt is grote veranderingen tot stand te brengen, zoals ik ook bij Jordan en Renault heb gedaan.’’

Waarom koopt Spyker niet een chassis van een bestaand team?

,,Dat zou de slechtst denkbare optie zijn. Spyker is met Williams in feite nog het enige zelfstandige team. Toro Rosso en Super Aguri zijn gewoon B-teams van Red Bull en Honda.

,,Dat is een heel slechte ontwikkeling voor de Formule 1. Alleen door zelfstandig te opereren, kunnen we vooraan in het middenveld belanden en misschien het podium bereiken.

,,Ik ben niet aangenomen om tweetiende van een seconde te winnen, maar twee hele seconden. Als dat niet de ambitie van Spyker zou zijn, zou ik hier niet zitten. Dan moeten ze echt een ander zoeken en ga ik lekker zeilen.’’

Wat vind je van de Nederlandse eigenaars en hun inbreng?

,,Het zijn stuk voor stuk slimme zakenlieden met een passie voor autosport. Het zijn ook geen lichtgewichten en avonturiers, ze hebben zakelijk gezien hun sporen verdiend.

,,Ze zijn enthousiast, maar niet gek. Het klikt, zoals het wel vaker goed gaat tussen Britten en Nederlanders. En de deelname van Spyker en Christijan Albers is ook leuk voor de Nederlandse autosportliefhebbers.

Hebben ze eindelijk wat anders om over te praten dan Jos Verstappen.’’

Bron: Algemeen Dagblad