Nieuwe Formule 1 reglementen

De teams zijn uiteindelijk niet eens geworden nadat de FIA drie pakketen voorstelde waaruit de teams unaniem een keuze zouden moeten maken. De FIA heeft vandaag de keuze voor de teams gemaakt een heeft gekozen voor pakket 2.

Op 6 september verstreek de deadline al voor de teams, ze kregen 2 maanden de tijd om gezamenlijk tot een oplossing te komen. De Formule 1 wordt namelijk te snel waardoor de veiligheid afneemt en daarnaast worden de kosten ook te hoog.

De nieuwe regels gaan op 1 maart 2005 in, de regels met betrekking tot de motoren gaan pas op 1 januari 2005 in. Deze regels zijn overigens omstreden omdat Honda, Mercedes, en BMW naar de rechter willen stappen. Honda dreigt de Formule 1 zelfs te verlaten als de FIA vast houdt aan haar plannen.

Aërodynamica
– de voorvleugel moet opnieuw hoger worden geplaatst
– de achtervleugel moet ten op zichten van het chassis verder naar voren worden geplaatst
– op het bodywork mogen nog maar een beperkt aantal “vleugeltjes” worden geplaatst

Banden
– Er mogen nog maar twee bandensets per weekend worden gebruikt. Een set voor vrijdag, en een set voor zaterdag en zondag.

Motor
2005
– een motor moet nu niet één maar twee Grand-Prix weekend meegaan.
2006
– Motoren met 3 liter 10 cilinders zoals die nu worden gebruikt worden verboden, vanaf 2006 moet men 2,4 liter 8 cilinder motoren worden gebruikt. Privé-teams mogen nog een 3 liter 10 cilinder motor gebruiken maar het toerental van deze motoren zal worden teruggeschroefd.