Nieuwe regels FIA

In een meeting tussen de FIA en alle teams vandaag, op Heathrow Airport in Londen, heeft de FIA nieuwe regels gepresenteerd die het runnen van een Formule 1 team goedkoper moeten maken, en bovendien voor spannende races moeten zorgen.

Er is een stappenplan uitgezet waarvan de eerste maatregelen al voor aanvang van het komende seizoen ingevoerd worden.

Vanaf begin 2003 is telemetrie verboden, zowel van pit naar wagen, als van wagen naar pit, ook is radioverkeer tussen team en coureur verboden. Tussen de laatste kwalificatiesessie en de race moeten alle wagen in het Parc Fermé staan, en mag er niet aan de wagens gewerkt worden, behalve onder strikt toezicht van de FIA. Er zijn nog maar twee wagens per team toegstaan, dus ook reserve wagens worden verboden.

Traction control, launch control en automatische versnellingsbakken worden ook verboden, of dit voor of tijdens het seizoen 2003 gebeurt weet de FIA nog niet. Vanaf 2004 moeten deze hulpmiddelen helemaal verdwenen zijn, als het moet door het invoeren van standaard electronica units die geleverd worden door de FIA.

Vanaf 2004 zijn ook alle teams verplicht standaard remsystemen en achtervleugels te gebruiken. Teams moeten ook ervoor gaan zorgen dat onderdelen langer gebruikt kunnen worden, en autofabrikanten die in de Formule 1 actief zijn, zijn verplicht motoren aan meerdere teams te leveren.

Na 2005 moeten motoren een levensduur hebben van minimaal twee races, vanaf 2006 moeten motoren zelfs zes races in de wagen blijven. Ook de levensduur van andere belangrijke componenten moet worden verlengd. Voor het vervangen van motoren of andere componenten buiten voorgeschreven tijden worden nieuwe maatregelen geïntroduceerd.

De FIA wil ook een overeenkomst met de teams sluiten tegen het gebruik van dure grondstoffen, in welk onderdeel van de wagen dan ook, inclusief de motoren.

Loading