Nieuwe regels voor Formule 1: hoe beïnvloedt het wedden op F1?

Het nieuwe seizoen van Formule 1 gaat bijna van start en daarbij horen nieuwe regels. Dit jaar zijn er veel regels doorgevoerd, die de sport hopelijk weer een stukje beter en spannender gaan maken. Hoewel deze regels voornamelijk voor de betrokkenen gevolgen zullen hebben, gaan gokkers er ook wat van merken. Meer over sportweddenschappen lees je op de website van casino legends.

De vernieuwde regels kunnen namelijk invloed hebben op de uitkomst van de races. De coureurs zullen even moeten wennen aan, onder andere, de nieuwe auto’s. Hierdoor zal Verstappen misschien niet zijn inhaalmanoeuvres uitvoeren zoals we dat van hem gewend zijn. Het is goed om je hierop voor te bereiden, zodat je er rekening mee kan houden bij het wedden.

Veranderingen aan de voertuigen

De auto’s zullen dit seizoen goed onder de loep genomen moeten worden, want er gelden nieuwe regels van de bouw ervan. Zo moeten de vloerranden nu bijvoorbeeld 15 mm verhoogd worden. Ook de halshoogte van de diffusor en stijfheid van de diffussorrand zijn verhoogd en is er een extra sensor verplicht om stuiteren van de auto effectiever te volgen.

Bovendien wordt de veiligheid van de auto’s verbeterd. Naar aanleiding van de crash van Zhou Guanyu waarbij zijn auto op zijn kop over de baan gleed, zijn de regels van de rolbeugel aangescherpt. In plaats van een rechte bovenkant, is er nu een afgeronde bovenkant voor de rolbeugel vereist. Hiermee is de kans dat het in de grond snijdt kleiner.

Wat misschien nog wel de meeste invloed gaat hebben op het rijgedrag van de coureurs is de nieuwe gewichtslimiet van de voertuigen. Vorig jaar lag dit limiet op 798 kilogram zonder brandstof, maar is dit jaar verlaagd met 2 kilogram. Wel zullen de racers hun omgeving beter in de gaten kunnen houden dankzij de herziene zijspiegels, die nu 200 mm zijn in plaats van 150 mm.

Nieuwe regels voor de races

Niet alleen de auto’s moeten aan nieuwe regels voldoen, maar de races zelf ook. Een opvallende verandering is dat de Sprint-evenementen zijn verdubbeld. Dit jaar zullen er dus zes zijn in plaats van drie. De locaties zijn Azerbeidsjan, Oostenrijk, België, Qatar, de Verenigde Staten en Sao Paulo.

Tijdens twee evenementen zal er een Revised Qualifying Format plaatsvinden om de herzieningen te evalueren. Op basis van deze evaluatie zal er beslist worden of de nieuwe reglementen geschikt zijn voor de volgende kampioenschappen. Banencompounds zullen verplicht worden voor elke fase van de kwalificatiesessie. Harde banden mogen alleen nog in Q1l medium banden in Q2 en zachte banden in Q3.

Tijdens en rondom de races zullen er minder teamleden te vinden zijn op locatie. Hun werkuren zijn namelijk verkort. De aankomende seizoenen zullen deze uren steeds meer verkort worden. Dit kan invloed hebben op verschillende aspecten van de race, dus houdt hier rekening mee als je bij een bookmaker als Unibet casino een weddenschap hebt afgesloten.

Als laatste wordt het strafboekje aangepakt zodat er minder verwarring zal zijn over de straffen. Coureurs die meer dan vijftien gridpositiestraffen hebben opgelopen of achteraan op de grid moeten starten mogen alleen nog achter elke andere geclassificeerde coureur starten.

Loading