Formule 1 versus Formule E

Voor de liefhebber van de Formule 1 is het ook leuk om eens te kijken naar de Formule E. Deze raceklasse heeft een enorme aantrekkingskracht en heeft inmiddels net zoals bij de Formule 1 een flink aantal fans. Bij de Formule E wordt met elektrisch aangedreven raceauto’s gereden en is eigenlijk het elektrische equivalent van de Formule 1.

Eerste Nederlandse Formule E-race

Het was te verwachten dat met de toename van elektrisch rijden deze ontwikkeling ook in de autosport zou verschijnen. Het eerste E-kampioenschap was in 2014 en inmiddels zijn er verschillende races op stratencircuits geweest, zoals in Hong Kong, New York, Londen en Parijs. Ook Nederland gaat de Formule E een podium bieden, namelijk in Eindhoven. Waarschijnlijk wordt er volgend jaar in Eindhoven de eerste Nederlandse Formule E-race verreden. Daarnaast worden de races over de hele wereld uitgezonden en ook in Nederland bieden verschillende sportzenders er aandacht aan. Heb je dat gemist? Veel van de Formule E is terugzien via social-media-kanalen als Instagram en Facebook.

Nieuwe ontwikkelingen

Natuurlijk blijft de Formule 1 met onze Max Verstappen en meervoudig kampioen Hamilton een grote publiekstrekker. Zeker de laatste jaren heeft de Formule 1 weer flink wat fans erbij gekregen. Toch is het in een tijd waarin we nadenken over innovatieve mogelijkheden, milieubewust leven en duurzame oplossingen een goed initiatief. Al zal energie vergelijken voor de Formule E-teams geen overbodige luxe zijn, want zo’n razendsnelle auto verbruikt natuurlijk véél meer stroom dan de elektrische auto bij jou voor de deur. Toch past juist de Formule E goed in de energietransitie en algehele verduurzaming.

Geluid

Als je bijvoorbeeld kijkt naar het geluidsniveau van de raceauto’s van de Formule E dan is er een duidelijk verschil met de Formule 1-auto. De Formule E-wagen produceert 80dB, een normale auto 70dB en een bus 90dB. Ondanks dat de Formule E-auto in 2,8 seconden van 0 naar 100 km/h accelereert en een snelheid van 280 km/h kan halen. Toch krijgt menig Formule 1 liefhebber nog steeds kippenvel als ze terugdenken aan het geluidsniveau van de Ferrari 3 liter V12 uit 1995. De Ferrari-motor uit 2017 haalde tijdens de tests in Barcelona een geluidsniveau van 109 tot 110 decibel. En als je naast het circuit zit van een Formule 1-race kan het aantal decibellen al snel oplopen tot 130. 

Teams

In de Formule 1 zijn tien teams met ieder twee coureurs. Bij de Formule E zijn er twaalf teams en vierentwintig coureurs. Voor ieder team dus ook twee coureurs. De circuits voor de Formule E zijn tussen de 2,5 en 3 kilometer lang. De races worden altijd op een vrijdag, zaterdag of zondag gehouden en op die dag is er in de ochtend een vrije training en een kwalificatie. In de middag worden de auto’s opgeladen en in de avond is er dan de race van 45 minuten + 1 ronde. Al met al biedt de Formule E de Formule 1-liefhebber een leuk alternatief voor de weekenden dat er geen Grand Prix racedagen zijn.