Gereedschap en de pitstop in de Formule 1

Red Bull wisselt de banden van de Formule 1 bolides binnen twee seconden. In Bakoe kwam Max Verstappen door een pitstop van 1,98 seconde aan de leiding.

Bij Mercedes maakte Lewis Hamilton juist een pitstop van meer dan vier seconden waardoor hij de leiding verloor. Pitstops en de monteurs en de bijhorende gereedschappen zijn cruciaal in de wereld van de Formule 1. Ze maken het verschil tussen winnen en verliezen.

Red Bull staak bekend door haar snelle pitstops. Tijdens de Braziliaanse Grand-Prix maakte het team de snelste pitstop ooit in 1,82 seconden.

Soms gaat het ook mis, zoals in Bakoe bij Mick Schumacher. Zijn voorwiel werd niet goed vast gezet, de jonge Duitser verloor hiermee de kans op een mooi resultaat.

Beroemd zijn ook de beelden van Jos Verstappen op Hockenheim 1994. De Benetton van Verstappen vatte toen vlam omdat een filter uit de tankslang was verwijderd. Verstappen kon maar net op tijd ontkomen. In de jaren ’90 mocht nog getankt worden, tanken tijdens de pitstops werd vanaf 2010 verboden. Formule 1 – bolides nemen nu voor de race, een volle tank, ongeveer 135 tot 145 liter benzine mee.

In de Formule 1 maakt men gebruik van gereedschap dat is aangepast waardoor de pitstop nog sneller gemaakt kunnen worden. Zo duurde de gemiddelde pitstop in 2020 3,65 seconden. In de ‘jaren 90 was de gemiddelde pitstop (zonder tanken) meer dan 6 seconden.

Door de jaren heen zijn enorme stappen gemaakt, zo duurde de gemiddelde pitstop in de jaren ’50 67 seconden. In begin jaren ’80, toen bandenpitstops de standaard werden bij het team van Brabham werden de banden al in 11 seconden gewisseld.

Het wisselen van banden biedt veel voordeel. Banden slijten in de Formule 1 snel waardoor ze minder grip bieden en rondetijden langzamer worden. Door een set verse banden kan het verlies aan rondetijd helemaal worden weg genomen. Door een slimme pitstopstrategie kunnen races worden gewonnen, soms is bijvoorbeeld meerdere keren stoppen voor nieuwe banden de beste strategie.

Thuis kun je in je eigen garage ook makkelijker banden wisselen. Dat kan met een slagmoersleutel SATA heeft een gewicht van 2,1 kg. Met deze slagmoersleutel kun je de banden makkelijk vast zetten, net zoals in de Formule 1.

Misschien hoeft je pitstop thuis niet zo snel te zijn als in de Formule 1, maar het helpt je natuurlijk wel enorm.

De Formule 1 monteurs trainen veel op pitstops. Dit gebeurd op de fabrieken van de teams, maar ook tijdens de race weekends. Oefening baart kunst en de kleinste verschillen kunnen de kans op winst vergroten. Zo leren ze tot in detail wanneer welk gereed

Bij een Formule 1 pitstop wordt allereerst de auto opgetild van de grond. Dit doen twee monteurs met één krik, één voor de bolide, en één achter.

Dan komen de monteurs in actie voor de wielen. Per wiel zijn drie monteurs nodig. Eén monteurs schroeft het wiel los met een wheelgun. Een andere monteur pakt het wiel van de auto. De derde monteur zet het wiel er weer op waarna de monteur met de wheelgun het monteur weer vast schroeft.

Door de loop van de jaren zijn de wheelguns nog sneller geworden waardoor wieler nog sneller kunnen worden gewisseld. Het team van McLaren experimenteerde hier met succes eind jaren ’90 al mee. Dit werd met succes al snel voor veel andere teams gekopieerd.

Desgewenst kunnen ook nog twee extra monteurs verstellingen doen aan de voorvleugel. Met een sooft schroefmachine kan een stelschroef worden aangedraaid waardoor de voorvleugel steiler (meer downforce) of platter (minder downforce) kan worden gezet.

De monteurs reizen over de gehele wereld mee met het team. Het is een zware job, naast de pitstops helpen de monteurs ook met het in – en uitpakken van de gereedschappen en het opbouwen van de pitboxen. Een monteur bezoekt meer dan Grand-Prix per jaar. Een monteur in de Formule 1 betaald goed, gemiddeld ligt een salaris voor een monteur in de Formule 1 tussen de 200.000 en 300.000 Euro. Naast het basissalaris kunnen monteurs ook nog bonussen krijgen voor het scoren van WK-punten en overwinningen. Zeker bij de topteams in de Formule 1 kan het salaris dan nog aardig toenemen.