Preview: De GP van Australië

De Formule 1 wereld staat aan de vooravond van het 59e seizoen uit de geschiedenis van de sport. Vanacht om 12 uur gaan voor de eerste keer de lichten uit voor de 1e vrije training van 2008. Het zal de 1e keer zijn dat de wereld kan zien hoe de teams er nu echt voorstaan. Favorieten voor dit jaar zijn natuurlijk weer het italiaanse Ferrari en het engelse Mclaren Mercedes.

De race wordt verreden op het circuit van Albert Park in Melbourne. Het betreft een semi stratencircuit dat om het Albert Park meer heenloopt. Het circuit is 5.3 kilometer lang en de heren coureurs zullen 58 rondes moeten afleggen. De bochten op het circuit zijn vernoemd naar coureurs uit de Formule 1 geschiedenis.

Kimi Raikkonen zal met hand en tand proberen zijn vorig jaar gewonnen titel te verdedigen en zal daar vanaf aankomende zondag zeker vol voor gaan. Echter mag de fin concurentie verwachten van Lewis Hamilton en Heikki Kovalainen die voor het Mclaren team uitkomen en ook teamgenoot Felipe Massa mag niet uitgevlakt worden. 2 voudig wereldkampioen Fernando Alonso is teruggekeerd bij het team waar hij zin successen boekte, het team van Renault, hij zou nog wel eens voor een verassing kunnen zorgen dit jaar.

In 1996 werd er voor het eerst gereden op het circuit van Albert Park. De race is vooral bekend door de zware crash van Martin Brundle in de 3e bocht. Een jaar later was het David Coulthard die de Mclaren die in een nieuw jasje was gestoken (het team werd gesponsord door West nadat Marlboro het team de rug had toegekeerd omdat er niet gewonnen werd) ironisch genoeg naar de zege stuurde.

In 1998 was Mclaren pas helemaal ontketend. Hakkinen en Coulthard waren zo dominant in de winter en de trainingen dat ze zelfs afspraken dat wie als eerste de 1e bocht in ging die de race mocht winnen. Door een fout vanuit de pits kwam Hakkinen een ronde te vroeg binnen en gaf zo de leiding aan Coulthard. Coulthard had gezien zijn afspraak geen andere keus dan Hakkinen voorbij te laten een aantal rondes voor het einde. Tot groot ongenoegen van het publiek.

“Als de Mclarens en Schumacher falen, ben ik aan de beurt” Dat was wat Eddie Irvine riep sinds hij voor Ferrari reed. In 1999 was het dan eindelijk zover. Michael Schumacher kwam er die race niet aan te pas dankzij een lekke band en Hakkinen en Coulthard zagen beide de flag niet. Dat betekende de 1e zege voor de Ier.

In 2001 wordt de Formule 1 wereld opgeschrikt door de crash van Jaques Villeneuve en Ralf Schumacher in bocht 3. Villeneuve ging er op dezelfde wijze vanaf als Brundle in 1996. Het zou dit keer echter veel slechter aflopen. Een losgeslagen wiel van de BAR raakte door een gat in het hek en trof een marshall. De marshall overleed later aan zijn verwondingen.

In 2002 begint het jaar ook met schade. Ralf Schumacher denkt kampioen te worden in de 1e bocht en lanceert zichzelf vol over de Ferrari van Rubens Barrichello. Een grote chaos volgt daarachter. Onder andere Felipe Massa zag zijn debuutrace naar 300 meter eindigen. De race werd gewonnen door Michael Schumacher en thuisrijder en debutant Mark Webber scoorde dankzij de vele uitvallers 2 punten in de trage Minardi.

De openingsrace in Melbourne kent altijd veel spectakel en dat zal dit jaar ongetwijfeld niet anders zijn. Ferrari en Mclaren zullen vooraan een felle strijd voeren terwijl BMW en Renault daarachter zullen strijden voor de best of the rest posities. Misschien wordt dit ook wel het jaar met het grootste middenveld ooit want die zaten in de wintertests al erg dicht bij elkaar.

Totaan zondagochtend om half 6 Nederlandse tijd blijft het echter speculeren over hoe het zal gaan.

Edwin Scholten
F1News.nl

Loading