Q A met Collin Kolles en Mike Gascoyne

[photo1]Vandaag een Q&A met Collin Kolles (teambaas van Spyker F1) en Mike Gascoyne (technisch directeur Spyker F1).

Q&A Collin Kolles

Collin, heeft de progressie van het team voor dit jaar je verwachtingen waargemaakt?
CK: “We hebben altijd al geweten dat dit seizoen moeilijk zou worden, met een nieuw management, een nieuwe coureur, en een nieuwe motor. Het enige waarop we zouden mogen hopen was een goede betrouwbaarheid voor de eerste paar races. Ik ben niet eerlijk als ik zeg dat ik blij zou zijn met de eerste twee races. Maleisië was een dieptepunt, twee auto’s uit de race voor ronde 10 is niet acceptabel. Maar het is beter nu fouten te maken dan aan het einde van het seizoen waarbij de belangen groter zullen zijn. Ik was tevreden met de prestaties van het team in Bahrein. Een dubbele finish ondanks dat Adrian Sutil wat problemen kende. Spanje was ook goed. Nu moeten we hierop verder bouwen in Monaco en de Grand-Prix die daarna volgen.”

Is de sfeer in het team goed?
CK: “Ja zeker, met de 13e en 14e plek in Spanje zijn we van de 11e naar de 10e plaats gestegen in het constructeurskampioenschap. Tot Spanje stond Scuderia Toro Rosso voor ons, maar dankzij onze dubbele finish zijn we ze voorbij. Het lijkt misschien niet veel maar het is belangrijk in de top 10 te staan. Op de lange termijn kunnen we hier niet tevreden mee zijn maar we moeten nu proberen het hoogst haalbare te bereiken. De sfeer is goed en je kan zien dat we vooruit gaan.”

De coureur pushen elkaar dit jaar. Is dit waarop je hoopte toen je Adrian Sutil bij het team haalde?
CK: “Ik ken Adrian allang en ik weet wat hij kan. Ik wist dat hij Christijan hard zou pushen, dat is goed want Christijan moet top zijn om goed te presteren. Christijan zegt ook dat het goed voor hem is. Als je naar de tijden kijkt in Spanje dan was er nauwelijks verschil, elke sessie slecht een of twee tienden. Christijan weet nu wat er van hem verwacht wordt. Het is goed voor het team omdat het beste uit de coureurs haalt.”

Heb je nog plannen om dit jaar een derde coureur in te zetten?
CK: “We maken deze beslissing race na race. Omdat Monaco erg moeilijk is willen we onze coureurs de maximale hoeveelheid tijd geven om op het circuit te rijden. Onze testcoureurs blijven testen om ervaring op te doen. Ik hoop dat er een punt komt dit jaar waarbij onze testcoureurs mogen rijden tijdens de Grand-Prix weekenden. Daarvoor moeten de omstandigheden wel juist zijn.”

Er is onlangs een verandering in het management van Spyker geweest. Victor Muller die niet langer CEO is maar verantwoordelijk voor design en merk management. En Michiel Mol die nu CEO is. Denk jij dat deze verandering effect zal hebben op Spyker F1?
CK: “Voor de dagelijks gang van zaken denk ik niet dat het veel effect zal hebben, de race afdeling is heel anders dan de productie afdeling van de straatauto’s. Op managementniveau zal de link tussen het racen en de straatauto’s wel sterker worden.”

Q&A Mike Gascoyne

[photo2]Monaco staat te boek als het meest onvoorspelbare circuit van de kalender. Is dit het circuit waar het team de beste kans heeft om goed resultaat te halen?
MC: “Ik denk dat Monaco in het eerste twee derde gedeelte van het seizoen ons zeker de beste mogelijkheid biedt. Aërodynamica is hier niet zo belangrijk omdat alle auto’s met maximale neerwaartse druk zullen rijden, dus ik denk dat we het hier beter kunnen doen als op andere circuits. Het is ook een race waar safety-cars en regen een grote rol kunnen spelen. Een voordeel is dat onze coureurs het circuit goed kennen. Adrian heeft hier al gereden en zeer goed gepresteerd, en Christijan deed het hier in het verleden ook niet slecht.”

Vier races, 25% van het seizoen zit erop. Wat zijn de belangrijkste punten van progressie en belangrijkste gebeurtenissen sinds het seizoen begon?
MC: “Ik denk als team op een niveau actief zijn waar we tevreden mee zijn. Ik denk dat de auto sinds de eerste race betrouwbaar is, hiervan zien we de voordelen in de races al. Ondanks dat we wat nieuweaërodynamische updates op de auto hebben gekregen ligt het zwaartepunt toch op de ontwikkelingen in de fabriek en windtunnel. Helaas zul je daar later dit jaar, en van sommige ontwikkelingen pas begin volgend jaar, het resultaat van gaan zien.”

Haalt dit jaar wel je verwachtingen?
MC: “Formule 1 is competitiever dan ooit, veel meer dan in voorgaande jaren. We komen ongeveer 2,5 seconde tekort ten op zichten van de top. Een aantal jaar geleden zouden we niet achterin, maar zeker voor een aantal teams rijden. Maar Formule 1 is nu eenmaal competitief dus we moeten verbeteren.”

Zijn er nieuwe ontwikkelingen voor Monaco?
MC: “Geen grote updates, wel enkele kleine nieuwe ontwikkelingen die op de auto zitten om te helpen om maximale downforce te creëren. Sommige ontwikkelingen zijn enkel en alleen voor Monaco maar andere maken deel uit van het proces om het gat met de kop kleiner te maken.”

[photo3]Naar voren kijkend, wat zijn de plannen voor de volgende races?
MC: “We hebben een testprogramma, aërodynamische ontwikkelingen, en natuurlijk de ontwikkeling van de B-auto. Dit moet voor verbetering zorgen maar zal er ook niet voor zorgen dat we ineens naar voren schuiven op de grid en zeer competitief zijn. We gaan tot het einde van het jaar door met doorontwikkelen. Ik weet zeker dat we dan meer competitief zijn dan nu.”

De B-auto staat nu gepland voor Turkije, hoe groot zal de stapvoorwaarts zijn als deze auto er is?
MC: “Het zal een grote stap voorwaarts zijn, maar niet genoeg om echt competitief te zijn. Het is meer een aërodynamische ontwikkeling die doorgaat tot in 2008. Ik denk dat we realistisch moeten zijn, ondanks dat er een nieuw management is, dat waar we nu staan een resultaat is van een gebrek aan investeringen in het verleden. Spyker zet alles op de goede plekken nu, maar ik denk dat het 9 maanden tot een jaar gaat kosten voor je echt verbetering ziet. We moeten professioneel zijn met het pakket wat we nu hebben en kijken naar volgend jaar”

Deze Q&A werd mede mogelijk gemaakt door de persafdeling van Spyker F1
F1News.nl