Race simulaties voor Doornbos op Monza

[photo1]Amper een week na zijn adembenemende F1 demonstratie op Circuit Park Zandvoort, zat Robert Doornbos vandaag alweer achter het stuur van zijn RB2. In de vrije trainingen voorafgaand aan de Grand Prix van Italië, richtte de testrijder van Red Bull Racing zich vandaag geheel op het vinden van de juiste afstelling en strategie voor de 59 ronden tellende race. Op het historierijke circuit ten noordoosten van Milaan legde de 24-jarige Rotterdammer vandaag 50 ronden af.

Doornbos begon de dag sterk door in de eerste vrije training tussen 11:00 en 12:00 uur voortdurend in de top drie mee te strijden. Op het grotendeels nieuwe asfalt van het Autodromo Nazionale di Monza richtte hij zich in deze rustige openingsessie voornamelijk op het vinden van een geschikte afstelling en selecteren van de juiste banden voor deze veeleisende hogesnelheidsbaan. Verdeeld over enkele runs reed Doornbos ’s ochtends 19 ronden waarin hij een snelste tijd op de klokken zet van 1:25.578. Bij het vallen van de vlag bleek deze tijd uiteindelijk goed te zijn voor de zevende positie.

De middagsessie werd door Doornbos in zijn geheel gebruikt om waardevolle informatie in te winnen over het gedrag van de wagen en de banden onder race-omstandigheden. Omdat een pitstop op dit circuit (door de enorm hoge topsnelheden over start/finish) relatief meer tijd kost dan normaal, koos Red Bull Racing ervoor hun derde wagen tot de nok toe te vullen met benzine om een zogenaamde één-stop-strategie te simuleren. Hierdoor zag Doornbos geen mogelijkheid om zijn tijden uit de ochtendsessie te verbeteren en sloot hij de dag af op de 25e positie.

1e vrije training: 7e positie, 1:25.578, 19 ronden
2e vrije training: 25e positie, 1:26.058, 31 ronden

Robert Doornbos: “Omdat ik vorige week niet heb deelgenomen aan de testsessie hier, was het alweer een jaar geleden dat ik hier voor het laatst gereden heb. Na eerst even in mijn ritme gekomen te zijn, zijn we direct begonnen met een druk dagprogramma, wat volledig gericht was op de race. Helaas heeft het nieuwe asfalt tussen bocht vier en negen ons toch nog best verrast. Samen met Michelin gaan we nu een oplossing bedenken om morgen competitiever te zijn. Mijn job zit er voor dit weekend weer op, maar volgende week staat alweer onze volgende test op het programma in Jerez de la Frontera.”

Robert Doornbos Media

Loading