Renault zet ontwikkeling revolutionaire motor stop

[photo1]De teambaas van Renault, Flavio Briatore, heeft vandaag bekend gemaakt dat Renault de ontwikkeling aan haar huidige motor zal stop zetten. Renault experimenteerde met een motor die een extra brede V hoek heeft.

Alle motoren in de Formule 1 hebben een V hoek van ongeveer 90 graden. Vroeger was dit 70 graden of minder, Ferrari begon enkele jaren geleden met een V hoek van 90 graden te rijden. Door deze extra brede V hoek heeft de bolide een lager zwaartepunt, hierdoor heeft de bolide veel meer grip en is deze stabieler.

In 2001 ging Renault nog een stapje verder, het Franse team wilde een motor met een V hoek van 110 graden gaan bouwen. Hierdoor zou het zwaartepunt nog lager worden. Het eerste jaar verliep echter teleurstellend. De motor was onbetrouwbaar en kwam veel paardenkrachten tekort. Daarnaast bleken door de extra brede V hoek andere problemen te ontstaan, de bolide trilde veel heviger, hierdoor ontstonden problemen met andere onderdelen.

Vorig jaar ging het echter stukken beter met de motor van Renault. De motor was betrouwbaar maar kwam nog wat snelheid tekort. Dit jaar zou het jaar van de waarheid worden omdat Renault voldoende tijd had het gebrek aan snelheid weg te werken. Dit bleek echter niet het geval, de motor is dit seizoen weliswaar betrouwbaar maar komt nog steeds veel paardenkrachten tekort.

Renault zal volgend jaar, net als de andere teams, een motor gaan bouwen met een V hoek van 90 graden. Renault zet haar project dus stop, dat is ook de reden waarom Jean-Jacques His ontslag nam. De leider van het motorenproject probeerde het team er namelijk van te overtuigen om langer door te gaan met de huidige motor.

De oude Renault motor met een V hoek van 90 graden is inmiddels verouderd. Het Franse team zal dus een geheel nieuwe motor moeten ontwikkelen. Het team moet bijna vanaf de basis beginnen, andere teams hebben hier een grote voorsprong in, zij kunnen hun huidige motor namelijk doorontwikkelen. Voor Renault is er echter ook troost, veel slechter als de huidige motor kan de nieuwe motor niet worden, daarnaast beschikt Renault over een uitmuntend chassis.

Loading