Schumacher pakt belangrijke zege in Indianapolos
Michael Schumacher heeft eerder vandaag de Grand Prix van Amerika op zijn naam geschreven. De Duitser wist de race van start tot finish te leiden en zo zijn tweede overwinning van het jaar binnen te halen. Felipe Massa zorgde er voor dat Ferrari een dubbelzege behaalde door als tweede over de finish te komen. Giancarlo Fisichella hield voor Renault de schade beperkt door als derde te finishen.
Bij de start gaat het gelijk fout in de eerste en tweede bocht. Juan Pablo Montoya komt in aanraking met de achterkant van de wagen van Raikkonen die vervolgens spint. Nick Heidfeld wordt vervolgens gelanceerd op de wagen van Jenson Button en slaat vervolgens meerdere malen over de kop en komt tot stilstand in het gras. De Duitser kan ongedeerd uit zijn BMW Sauber stappen.
Achter in het veld gebeurt er ook het nodige in de eerste bocht. Christian Klien rijdt tegen Montagny aan en moet opgeven. Ook Mark Webber en Scott Speed zien de finish niet.
Ondertussen rijdt Felipe Massa aan de leiding gevolgd door Michael Schumacher en de beide Renaults. De Safety Car wordt de baan op gestuurd om de brokstukken en wrakken van de gestrandde wagens op te ruimen.
Christijan Albers is ook betrokken geweest bij de startcrash in de eerste twee bochten, en gaat naar binnen voor een nieuwe voorvleugel. Ook Jenson Button gaat naar binnen omdat er een probleem aan zijn Honda zou zijn. Niet veel later komt de Brit opnieuw binnen en werd zijn Honda de pitbox ingeduwd en probeerde het team er alles aan te doen om de wagen te repareren. Enkele ronden later werden de reparaties opgegeven en zag Button de Amerikaanse Grand Prix voortijdig eindigen.
Na vijf ronden achter de Safety Car gereden hebben wordt het veld weer vrijgegeven. Felipe Massa heeft een super herstart en trekt direct een gat naar Michael Schumacher die op zijn beurt de Renaults van zich af weet te houden.
Bij het aanremmen voor de eerste bocht zijn het Tiago Monteiro en Takuma Sato die met elkaar in aanraking komen. Monteiro snijdt naar binnen en laat Sato geen ruimte die al naast hem zat en hem vervolgens niet meer kan ontwijken. Sato moet opgeven en Monteiro vervolgd zijn weg met een beschadigde Midland bolide waarvan op het rechte stuk allerlei stukken vanaf vliegen. Niet veel later komt Monteiro de pits in, en wordt hij weer de baan opgestuurd. Een ronde later komt de Portugees opnieuw de pits inrijden en is het einde race.
Ondertussen ontaard zich een gevecht tussen de beide Renault bolides. Het is duidelijk dat Giancarlo Fisichella meer snelheid heeft in zijn wagen dan Fernando Alonso. Na een paar ronden gaat Alonso aan de kant voor Fisichella op het rechte stuk en kan de Italiaan zijn gat naar de beide Ferrari’s proberen te dichten die gemakkelijk weglopen op de rest van het veld.
Ook Vitantonio Liuzzi en David Coulthard zijn heftig aan het knokken, en aan het einde van de race is het Coulthard die aan het langste eind trekt door als zevende over de finish te komen vlak voor Liuzzi. Dit betekend dat het eerste WK-punt voor Scuderia Toro Rosso een feit is, nadat het behaalde punt in Australië door Scott Speed hem werd afgenomen omdat hij ingehaald had tijdens een gele vlag situatie.
Op het moment dat Jacques Villeneuve zijn BMW motor opblaast, beginnen ook de eerste reguliere pitstops, met als eerste Rubens Barrichello die zich als vierde kwalificeerde. Daarna komen ook de pitcrews van Ferrari en Renault naar buiten. Als eerste maakt Michael Schumacher een pitstop bij Ferrari, de Duitser komt als vierde terug op de baan. Bij Renault is het Giancarlo Fisichella die naar binnen duikt voor zijn eerste pitstop. Felipe Massa volgt een ronde later en ondertussen heeft Michael Schumacher de leiding al weer in handen en rijdt de Braziliaan als tweede.
Christijan Albers die ondanks alle mêlee in de eerste ronde toch nog rondrijdt, kent geen probleemloze race. In totaal komt de Nederlander drie keer binnen voor een pitstop maar de laatste keer parkeert hij zijn Midland in de pitbox en eindigt ook de race van Albers in de pitstraat. Een probleem met de versnellingbak lijkt de oorzaak te zijn van het niet finishen van Albers.
Ook na de tweede pitstopserie van de leiders in de race is het Michael Schumacher die de leiding behoudt. De Duitser weet vervolgens onbedreigd naar zijn vijfde overwinning op Indianapolis te rijden. Felipe Massa maakt het feestje voor Ferrari compleet door als tweede te finishen. Fisichella houdt de schade voor Renault enigszins beperkt door als derde de race te beëindigen.
Uiteindelijk komen er slechts negen wagens aan de finish, als Ralf Schumacher tien ronden voor het einde moet opgeven met remproblemen.
GP Amerika: Uitslag race:
01 M. Schumacher – Ferrari, in 1:34:35.199
02 F. Massa – Ferrari + 7.984
03 G. Fisichella – Renault + 16.595
04 J. Trulli – Toyota + 23.604
05 F. Alonso – Renault + 28.410
06 R. Barrichello – Honda + 36.516
07 D. Coulthard – Red Bull + 1 ronde
08 V. Liuzzi – Scuderia Toro Rosso + 1 ronde
09 N. Rosberg – Williams + 1 ronde
Niet gefinisht:
10 R. Schumacher – Toyota
11 C. Albers – Midland F1
12 J. Villeneuve – BMW
13 T. Monteiro – Midland F1
14 T. Sato – Super Aguri
15 J. Button – Honda
16 K. Raikkonen – McLaren
17 N. Heidfeld – BMW
18 JP. Montoya – McLaren
19 M. Webber – Williams
20 S. Speed – Scuderia Toro Rosso
21 C. Klien – Red Bull
22 F. Montagny – Super Aguri
Nancy Breebaart
F1News.nl