Tweede windtunnel voor Spyker F1

[photo1]Spyker F1 zal vanaf nu de beschikking hebben over een tweede windtunnel. De hoofdontwerper van het Spyker Formule 1 team, Mike Gascoyne, regelde met het Italiaanse bedrijf Aerolab een contract.

Aerolab heeft is eigenaar van een windtunnel die tot eind vorig jaar door het Toyota Formule 1 werd gebruikt. Toyota investeerde miljoenen in de windtunnel maar had het contract met Aerolab nog niet verlengd. Spyker heeft nu haar slaag geslagen door met Aerolab in zee te gaan.

De windtunnel die Spyker nu gebruikt nabij Silverstone wordt momenteel verbouwd. De verbouwing zal in april van dit jaar afgerond worden. In de windtunnel kunnen dan schaalmodellen die 50% van de grootte van een echte Formule 1 bolide heeft geplaatst worden. Voorheen moest Spyker werken met schaalmodellen die 40% van de grote van echte Formule 1 bolides hebben.

“We hebben nu net zoveel middelen om de aërodynamica van onze bolides te ontwikkelen als bijna ieder ander Formule 1 team”, vertelt Gascoyne. “We hebben ons windtunnelcapaciteit nu verdubbeld. We kunnen fulltime gebruik maken van de Aerolab-tunnel. Na vier jaar bij Toyota te hebben gewerkt heb ik die tunnel nu precies zo werkend als dat ik denk dat het moet. Daar gaan we met Spyker de vruchten van plukken. De mensen daar weten inmiddels ook al precies hoe een Formule 1-auto moet worden ontworpen en ze zijn optimaal gemotiveerd”.

De verwachting is dat Spyker in de tweede seizoenshelft van het werk van Gascoyne en de extra windtunnel gaat profiteren. De basis van de nieuwe auto voor 2007 is nog niet door Gascoyne ontwikkeld. Gascoyne heeft bij de nieuwe auto alleen de laatste details kunnen afronden. Voor de tweede seizoenshelft zal Spyker met een grote update komen die wel door Gascoyne is ontwikkeld.