Van der Garde naar Spyker

[photo1]Vreemd is het wel, na slechts 4 ronden in een Super Aguri getest te hebben is Giedo van der Garde plots testcoureur bij Spyker geworden. Gisterenavond zorgt een persbericht van Spyker voor verwarring, naast Fairuz Fauzy, Adrian Valles, en Markus Winkelhock wordt Giedo van der Garde door het Nederlandse Formule 1 bevestigd als test – en vrijdagcoureur.

Giedo van der Garde zelf geeft wat opheldering:
“Vannacht is het verkeerd gegaan met Super Aguri. Iets met het contract, ik weet het ook niet precies. Vannacht kreeg ik te horen dat het fout was gegaan met Super Aguri, vlak nadat ik wakker werd hoorde ik dat het geregeld was met Spyker.”

“Zij kwamen om de hoek kijken zodra bekend werd dat ik zonder stoeltje zat. Voordeel was dat ik Victor Muller al kende, dat maakte de hele zaak er wat makkelijker op. Ik ben blij dat alles zo alsnog op z’n pootjes terecht is gekomen.”

Van der Garde heeft bij Spyker een zelfde contract ondertekend als bij Super Aguri F1. Dit betekent dat de 22-jarige coureur op de vrijdag voor Spyker in actie zal komen. Fairuz Fauzy zal ook enkele Grand-Prix op vrijdag mogen rijden.

Bij Super Aguri is men minder gecharmeerd van de actie van Van der Garde. Van der Garde had juist twee dagen voor Super Aguri getest. Vanwege technische problemen en slecht weer kon Van der Garde slechts 4 ronden rijden. Hierdoor heeft de Nederlander nog altijd niet de beschikking over een superlicentie, hiervoor had Van der Garde minstens 300 kilometer moeten afleggen.

“De bevestiging van Giedo als testrijder bij Spyker kwam als een grote verrassing voor ons. Hij heeft namelijk nog een geldig contract met Super Aguri lopen”, zo luidt de officiële reactie van Super Aguri F1.

Super Aguri dreigt nu naar Formule 1 contractencommissie stappen. Dit zal de relatie tussen Super Aguri en Spyker die toch al gespannen is niet verbeteren. Spyker en Super Aguri liggen namelijk ook al in de clinch omdat de Japanners tot woede van Spyker met een voormalig chassis van Honda willen gaan rijden.

Van der Garde moet in ieder geval kilometers maken om zijn superlicentie te behalen. Anders mag de Nederlander tijdens de eerste Grand-Prix in Australië niet eens in actie komen.

Peter Gloudemans
F1News.nl

Loading