Zware tijden voor Super Aguri

[photo1]Het Super Aguri F1 team heeft het moeilijk, de Japanse renstal heeft 30 persoonsleden moeten ontslaan om het hoofd boven water te houden. Super Aguri probeert deze 30 mensen onder te brengen bij motorleverancier Honda.

“We zijn een klein team, aan het begin van het jaar hebben we al laten weten extra geld nodig te hebben”, aldus woordvoerster Emma Bearpark.
De toekomst van Super Aguri is ook moeilijker geworden doordat de aanvankelijke hoofdsponsor SS United halverwege het seizoen plotseling niet meer met betalingen over de brug kwam. Ook Giedo van der Garde die als testcoureur geld mee zou brengen maar al snel naar Spyker F1 vertrok speelde het team parten.

Super Aguri F1 wil graag gebruik gaan maken van een klantenchassis, hiermee zou het team de kosten kunnen drukken. Tijdens de Japanse Grand-Prix was het team nog optimistisch, extra sponsoren werden gepresenteerd en de toekomst zou er rooskleurig uit zien. Het ziet er nu echter naar uit dat het klantenchassis pas in 2009 wordt toegestaan, aanvankelijk zou dit 2008 zijn. Dit betekend dat Super Aguri F1 in de kosten moet snijden om volgend jaar het seizoen uit te kunnen rijden.

Het team wilde dit jaar naar 150 personeelsleden groeien en de auto verder ontwikkelen. Het ontwikkelingsprogramma werd halverwege dit jaar al stil gelegd, na de ontslagronde zal Super Aguri F1 over ongeveer 110 persoonsleden beschikken.

Afgelopen week testte Super Aguri met enkele coureurs die in het opleidingsprogramma van Honda zitten, volgens diverse insiders zou Honda Super Aguri hiervoor betaald hebben. Dit schetst de situatie waarin Super Aguri F1 momenteel in verkeert.

Loading