Kijkcijfers F1 blijven fantastisch

Uit cijfers over 2020 bleek al dat de Formule 1 een grote groei heeft doorgemaakt als het aankomt op het werven van nieuwe fans en kijkers. Alleen al in Europa vergaarde de Formule 1 2,85 miljoen nieuwe fans. Dit komt neer op een stijging van 17 procent ten opzichte van 2019. Ook dit jaar blijft F1 razendpopulair.

Jong en nieuw publiek bereiken

Een van de redenen dat de populariteit van F1 zo hard groeit, is het doel van het F1-management om meer jongeren te bereiken. Dit doen ze onder andere met het uitbrengen van een officiële Formule 1-game die zeer goed in de smaak valt bij met name jongens en de Netflix-serie Drive To Survive. Door op deze innovatieve en creatieve manieren in contact te komen met een nieuw publiek, kan F1 de sport onder de aandacht brengen onder een doelgroep die ze anders niet zo makkelijk zouden bereiken. In 2020 was al te zien dat deze aanpak om een nieuw en jonger publiek te bereiken succes had. Ook in 2021 is er weer veel aanwas van nieuwe fans en blijft de F1 goed scoren op het gebied van kijkcijfers. Daarbij gebruikt de F1 sociale en digitale platforms om de sport, die vaak complex is, meer hapklaar aan te bieden aan de volgende generatie fans.

Hoge kijkcijfers Formule 1

De Grand Prix van Hongarije was afgelopen jaar met 103.7 miljoen kijkers de best bekeken race. Ook de nieuwe Grands Prix konden op goede kijkcijfers rekenen. Wereldwijd keken er meer dan 100 miljoen fans naar de GP in Portugal. In Nederland worden de races ook goed bekeken. Zo zaten er bijna 2,5 miljoen Nederlanders voor de buis om de Formule 1 GP van Brazilië te volgen. De spannende race eindigde met een tweede plek voor Max Verstappen. Daarnaast is F1 zeer actief op social media. Dit is een van de redenen dat de jongere generatie zo wordt aangesproken door de sport. Steeds meer mensen willen ook zelf het circuit op om te voelen hoe het is voor de coureurs. Wie dat overweegt doet er wel verstandig aan zijn verzekering te checken. Waar de standaard wa verzekering een voordelige keuze is en schade aan een andere auto vergoedt, is dit bij rijden op het circuit niet het geval. Hier zijn aparte verzekeringen voor.

Concurrentie uit onverwachte hoek

De Formule 1 weet de jongere generatie goed te bereiken, maar krijgt veel concurrentie uit onverwachte hoek. De eSports worden steeds populairder, en veel jongeren tot 18 jaar hebben belangstelling voor elektronisch sporten. Ook de niet-gamers kijken steeds vaker naar eSports. De coronapandemie heeft dit verschijnsel alleen maar verder aangewakkerd. De F1 speelt hier slim op in. Zo werden er digitale races georganiseerd waar coureurs als Russell, Leclerc en Norris aan meededen.