Schokbrekers in de Formule 1

Schokbrekers zijn belangrijk in de Formule 1. Hoe sneller en stabieler een auto over de curbstone kan rijden hoe sneller te rondetijd. In de Formule 1 gaat natuurlijk alles over snelheid en wordt voor het kleine beetje tijdwinst enorm onderzoek gedaan. Daarom zijn er ook diverse bedrijven die schrokbrekers fabriceren actief in de Formule 1.  Deze fabrikanten werken met de teams en zoeken naar de maximale performance. En met goede schrokbrekers kun je winnen in de Formule 1. In het dagelijks leven worden schokbrekers vooral voor comfort gebruikt.

Schokbrekers breken een val. In een schrokbreker zit een cilinder met een veer en hydraulische vloeistof. Deze veer en de vloeistof remmen een val. In het dagelijks leven nodig voor comfort. Maar het breken van de val verlengd ook de levensduur van de auto. Door trillingen en harde schokken gaan onderdelen van de auto namelijk sneller slijten. En onderdelen die sneller slijten, dat wil niemand! Hoe sneller onderdelen slijten hoe harder je portemonnee geraakt wordt. Daarom zijn goede kwalitatieve schrokbrekers belangrijk, voor de levensduur van je auto maar ook voor je eigen comfort!

Foto van de schokdemper afkomstig van onderdelenstore24.nl

Schrokbrekers hebben ook andere toepassingen zoals bijvoorbeeld in bruggen of bunkers. Schokdempers worden dus op veel manieren gebruikt.

Buiten de Formule 1 wordt de technologie ook gebruikt om auto’s in dagelijks leven comfortabel te laten rijden. Door de jaren heen zijn schokbreker steeds beter geworden. Daarnaast verschilt ook per ondergrond wat een schokbreker gevraagd wordt.

Zo zijn bijvoorbeeld in Parijs – Dakar extreme schokbrekers nodig die op extra ruw terrein, met grote heuvels, bergen, en rotsblokken kunnen rijden.

In de Formule 1 zijn de circuits van Paul Ricard en Silverstone vrij vlak en hebben schokbrekers het rustig. Op circuits zoals Monaco en Baku zijn er meer oneffenheden in het wegdek. Wat daarin meespeelt is de stugheid van de schokbreker en de rijhoogte. Hoe vlakker de baan hoe lager de auto kan worden afgesteld, en hoe beter de aerodynamica zal zijn. Ligt de auto echter op de grond, dan zal de onbestuurbaar worden of zal de er veel slijtage optreden.

Zo zien we de bolide van Max Verstappen regelmatig vonken, dit betekend dat de vloer van de auto het asfalt raakt. Onder de Formule 1 auto’s is een plank geplaatst, deze mag maar een bepaalde hoeveel millimeters afslijten. Dit om te voorkomen dat de auto’s te laag komen te liggen en onbestuurbaar worden waardoor grote ongelukken zouden kunnen gebeuren.

Formule 1 auto’s harden worden ook hard afgeveerd. In het dagelijks leven draait het in onze straatauto’s juist om comfort en om een zachte vering. Daarnaast kan van moderne auto’s in de instellingen worden veranderd. Wil je sportief rijden met een harde vering of juist genieten van comfort van een zachte vering?

Mocht een schokbreker kapot gaan dan kun je hem vervangen. Schokbrekers zijn los te koop. Als je handig bent kun je dit zelf, maar het kan ook in de garage. In de garage kan me ook  de auto uitlezen en door middel van een storingscode zien wat er precies mis is.