B.A.R Honda 005 onthuld
Vandaag heeft B.A.R haar nieuwe bolide gepresenteerd. Het team heeft tevens haar naam veranderd van Britisch American Racing naar B.A.R, om minder de nadruk te leggen op de koppeling met geldschieter Britisch American Tabacco.
In 2002 is onder leiding van de nieuwe technisch directeur Geoff Willis gewerkt van de wagen voor 2003. De B.A.R Honda 005 is smaller, lichter, heeft een lager zwaartepunt en is aerodynamisch efficiënter dan zijn voorganger, de BAR 004.
Volgens B.A.R is de nieuwe bolide een gevolg van een geheel nieuwe ontwerpfilosofie en proces. Het eerste resultaat is het chassis, dit is een compleet ander concept geworden. B.A.R heeft een systeem met nieuwe interne bouten dat de wagen substantieel lichter maakt.
Er is ook nieuwe versnellingsbak, met aluminium behuiziging en interne onderdelen van Xtrac. Het nieuwe veringsysteem is volgens B.A.R veel lichter, met horizontaal-geplaatste torsiestangen. De brandstof- en koelmechanismen zijn ook verbeterd. Het aantal onderdelen is met wel 10% verminderd, en de manier waarop nieuwe onderdelen gemaakt worden is geherstructureerd om gebruik te kunnen maken van lichtere materialen.
2003 is ook de start van een nieuwe samenwerking met Honda, B.A.R heeft nog maar als enige de beschikking over Honda motoren. De nieuwe RA003e V10 is lichter en smaller, en heeft zowel meer vermogen als een verbeterde koppel-curve. Het laatste wil zeggen dat de motor bij alle toerentallen meer trekkracht heeft en dus beter accelereert.
Morgen zal de B.A.R Honda 005 zijn testdebuut maken op het Circuit de Catalunya met Jenson Button achter het stuur.