De brandstofpomp in de Formule 1 kan het verschil maken

De brandstofpomp in je auto is onmisbaar! De brandstofpomp zorgt ervoor dat de brandstof uit je benzinepomp naar de motor wordt gepompt.

In oude auto’s wordt de brandstopomp meestal mechanisch aangedreven door de nokkenas van de motor. Dit bestond uit een membraan of mechanisme dat op en neer bewoog en de brandstof uit de motor aanzoog en naar de carburateur stuurde.

In de auto’s van tegenwoordig is de brandstofpomp een elektronisch onderdeel. Deze onderdelen bevinden zich meestal in de brandstoftank zelf. Zodra jij je contactsleutel van de auto omdraait wordt de elektronische pomp geactiveerd. Tegenwoordig zorgen elektronische systemen en software ervoor dat de brandstof zo nauwkeurig mogelijk naar de motor wordt gestuurd. Op die manier rijdt de auto ook zo zuinig mogelijk.

Foto van de brandstofpomp van autodoc.nl

Als de brandstofpomp niet goed werkt loopt de auto niet of onregelmatig. Daarnaast kan er ook vermogensverliezen optreden.

Je kan de benzinedruk van een pomp ook controleren door middel van een brandstofdrukmeter. Deze kun je aan de auto koppelen, vervolgens als je de auto start, kun je op de meter de druk aflezen.  In de meeste auto’s zit een brandstofdrukregeleenheid. Hiermee is ook de brandstofdruk af te stellen.

Mocht je brandstofpomp niet werken dan is het belangrijk om allereerst te controleren of er wel voldoende benzine aanwezig is. Daarna kun je de zekeringen die relatie houden tot het brandstofsysteem checken. Een doorgebrande zekering kan voorkomen dat de pomp wordt gevoed. Heb je een doorgebrande zekering, kijk dan wel of er niets iets anders mis is.

Daarnaast kun je ook luisteren naar pomp. Als je geen zoemend geluid hoort, dat werkt de pomp niet. Ook kun je controleren of er geen verstopping of blokkade in de pomp zit.

Het is belangrijk problemen met de pomp op te lossen. Problemen met de brandstofpomp kunnen ervoor zorgen dat de auto helemaal niet meer start of de prestaties van de auto sterk beïnvloeden.

In de Formule 1 is de brandstofpomp essentieel. De motor moet in de Formule 1 zo goed mogelijk lopen, daarnaast is het ook belangrijk dat zo min mogelijk benzine wordt gebruikt. Hoe minder benzine men mee hoeft te nemen, hoe minder gewicht. En hoe minder gewicht hoe sneller de auto en hoe minder de banden slijten.

Formule 1 auto’s tanken gemiddeld 125 tot 150 liter benzine voor een race. Daarvan bestaan 10% uit ethanol.

De FIA controleert de brandstofpomp elke race. Naast de hoeveelheid benzine die mag worden gebruikt is ook de maximale flow brandstof gelimiteerd. Hiervoor heeft de FIA diverse sensoren aangebracht. In 2009 werd zelfs een extra sensor aangebracht toen duidelijk werd dat Ferrari de regels omzeilde. Op deze manier kon het extra brandstof naar de motor laten lopen zodat de motor beter presteerde. Toen de FIA deze extra sensor plaatste waren de Ferrari’s plotseling niet meer competitief terwijl het daarvoor nog Grand-Prix won. Dat laat maar eens zien dat de brandstofpomp belangrijk is. In de Formule 1 zijn de verschillen klein en kan een klein verschil al het verschil maken tussen winnen of verliezen.

Informatiebronnen:

https://www.autodoc.nl/info/brandstofpomp-kapot-symptomen-van-een-defect-en-hoeveel-kost-de-vervanging

https://www.mvwautotechniek.nl/brandstofpomp_benzine/

Loading