Circuitanalyse: De uitdagende Hungaroring 

De Hungaroring is gebouwd op een glooiend landschap net buiten Boedapest, de hoofdstuk van Hongarije. In 1986 was de Grand-Prix de eerste race achter het ijzeren gordijn. Sindsdien is er veel veranderd, Hongarije is allang niet meer communistisch maar de race is altijd gebleven. Het is zelfs zo dat alleen Monaco en Monza langer aaneengesloten op de Formule 1 kalender staan.

De Hungaroring is vooral bekend om haar vele bochten. Het is moeilijk inhalen op het circuit, waar het vanwege het Hongaarse landklimaat vaak erg warm kan zijn. Toch zijn er door de jaren heen vaak leuke races geweest.

Het circuit heeft alleen op start/ finish een recht stuk van 800 meter lang. Daarnaast zijn er 13 bochten, dat de coureurs vooral aan een kartcircuit doet denken. De gemiddelde snelheid van 4,38 KM lange circuit zal rond de 200 kilometer per uur liggen, op Monza ligt deze beduidend hoger.

Inhalen kan vooral aan het einde van het lange rechte stuk. De Hungaroring wordt daarom soms ook wel als Monaco zonder muren beschreven.

De Hungaroring is voor de fans altijd een leuk circuit. Het circuit ligt in een soort dal waardoor je als fan vanaf de tribune veel van het circuit kan zien. Daarnaast ligt de stad Boedapest op 20 kilometers, hier is genoeg vertier. Daarnaast is Boedapest ook nog eens heel betaalbaar. Voor Grand Prix Hongarije tickets moet je wel op tijd zijn, ze zijn altijd snel uitverkocht.

Het circuit zal Red Bull waarschijnlijk goed liggen. De vraag is Max Verstappen hier opnieuw gaat winnen. Daarmee zou voor Red Bull ook het record van langste zege reeks in de Formule 1 binnen één seizoen in beeld komen. Dit record werd in 1988 door McLaren met 11 zeges.

Voor Sergio Perez wordt de kwalificatie, die hij de laatste race verprutste, extra belangrijk. Het zal namelijk niet zo makkelijk worden zoals op andere circuits om in Hongarije naar voren te rijden.

Wil jij zelf de Hungaroring bezoeken. Bestel dan Grand Prix tickets.

Daarnaast is het de vraag of McLaren opnieuw zo sterk voor de dag komt? En hoe gaat Daniel Ricciardo het doen als vervanger van Nyck de Vries bij AlphaTauri?  AlphaTauri staat als team als laatste in de WK-stand. Kan hij wel punten scoren of valt hij net zoals in zijn laatste jaar bij McLaren tegen?