De nieuwe teams; een overzicht

Gisteren schreven zoals officieel bekend is gemaakt alle FOTA teams zich in voor volgend jaar. Naast de bestaande teams zijn er echter ook een groot aantal andere partijen die volgend jaar in de Formule 1 actief willen zijn.

Gemakkelijk zal het niet worden, de budgetlimiet zal zeer waarschijnlijk 100 miljoen Euro gaan bedragen waardoor er al diverse partijen af zullen vallen. De FIA zal op 12 juni de toegelaten teams bekend maken, er is plek voor 13 teams. Dat zou betekenen dat er hoogstens 3 nieuwe teams zouden kunnen bijkomen. Wie wil er mee doen, en wie maakt het meeste kans? Tijd voor een overzicht.

Prodrive
Lijkt van alle nieuwe aanmeldingen verreweg de meeste kans te maken. Prodrive is actief geweest in andere autosporten, heeft faciliteiten, het geld, en is eigenaar van Aston Martin. Aston Martin is een naam die de Formule 1 alleen maar aantrekkelijker kan maken. Grote vraag blijft hoeveel zin David Richards in het project heeft, eerder wilde hij ook al toetreden, maar blies hij project daarna weer af.

USGP
USGP schreef zich al eerder in en blijft vooralsnog een wat vaag idee om een compleet Amerikaans team op poten te zetten. Plannen zijn er genoeg, maar waar haalt het team het geld vandaan? Daarnaast zijn er ook de vraagtekens of men in Amerika wel zit te wachten op een Amerikaanse Formule 1 – project. Het team lijkt vooral te willen profiteren van het budgetplafond, de kans op deelname wordt vooralsnog niet groot geacht.

Lola
Lola is een oude bekende van de Formule 1. De chassisbouwer is in alle facetten van de autosport succesvol geweest. In de Formule 1 verging het bedrijf wisselend, in de jaren ’80 was het bedrijf serieus bezig maar met een eigen Formule 1 – team maakte Lola zich in 1997 voornamelijk belachelijk. Met een auto die was ontworpen zonder windtunnel en zonder geld ging het team al na 1 Grand-Prix op de fles. De vraag is, hoe serieus is Lola nu? Lola heeft in ieder geval de faciliteiten maar ook het geld?

Campos
Campos is het speeltje van enkele rijke Spanjaarden die al enkele jaren met succes in het GP2-kampioenschap actief zijn. De Formule 1 is echter een heel ander verhaal, hier zijn tientallen miljoenen nodig in plaats van de miljoenen die afdoende zijn voor GP2. Campos spreekt al lange tijd de ambitie uit om in de Formule 1 uit te komen maar de grote vraag is of het kleine team hier wel klaar voor is.

March
Andrew Fitton, eigenaar van de rechten op de naam van het voormalige Formule 1 – team March, heeft zich naar eigen zeggen ingeschreven. Waarom is de grote vraag. Fitton beschikt namelijk niet over faciliteiten en lijkt ook geen voorbereiding te hebben gemaakt voor het Formule 1 – project. Zijn kans op goedkeuring door de FIA lijkt nihil.

Epsilon Euskadi
Een Spaans Autosportproject met ex- Formule 1 engineers en een high-tech fabriek in Spanje. In Le Mans opereert het team met wisselend succes maar voor Formule 1 lijkt de financiele basis te ontbreken.

Naast deze teams zijn er ook Isport (GP2), Ray Mallock Limited, Formtech, en Wirth Research die de Formule 1 in zouden willen gaan. Van deze teams is de laatste weken weinig meer vernomen en de vraag is dan ook of ze zich wel hebben ingeschreven.