De toekomst van Formule 1

De Formule 1 teambazen zijn gisteren bij elkaar gekomen en hebben daar enkele voorstellen besproken met betrekking tot de toekomst van de Formule 1. Het schijnt dat er een aantal zaken gaan veranderen, de FIA world council maakt de definitieve regels echter pas op 15 oktober bekend.

Er is gisteren vooral over het testen gesproken. Bijna iedereen is het er over eens dat dit in zijn huidige vorm te duur is, daarom zal er een limiet komen op het aantal testdagen. Naar verluidt mogen de teams vanaf volgend jaar nog maar 42 dagen per jaar testen ( 14 dagen met drie bolides, of 21 dagen met 2 bolides). Overigens zijn er ook berichten die over 48 dagen spreken.

Daarnaast zal een Grand-Prix weekend er anders gaan uitzien. Het plan van Bernie Ecclestone om de kwalificatie op zondag te houden werd weg gestemd. Waarschijnlijk zal er nu een kwalificatie komen op zaterdag die van 15.00 tot 16.30 gehouden zal worden. Alle coureurs mogen dan niet één maar twee kwalificatierondes rijden. Daarnaast wordt de volgorde van de kwalificatie beslist door de uitslag van de afgelopen Grand-Prix, dit jaar werd dit nog beslist door de vrije-trainingen.

Daarnaast zal de testsessie op vrijdag worden afgeschaft. De zes langzaamste teams van het kampioenschap mogen op vrijdag van 11.00 tot 12.00 met drie bolides rijden.

Daarnaast lijkt de regel om het hele weekend met dezelfde motor te rijden er ook door te komen. De motoren moeten dus hele weekend meegaan, op dit moment is er geen krachtbron die dat aan kan. De motoren van volgend jaar zullen dus moeten worden aangepast. Deze regel werkt ook kostenbesparend, de speciale kwalificatiemotoren van de topteams kunnen dus niet langer worden gebruikt.

Overigens geeft dit wel wat praktische problemen. Zo zal Cosworth Jordan en Minardi waarschijnlijk ook een andere motor moeten leveren, Ferrari zal dit bij Sauber moeten doen. Deze teams willen volgend jaar rijden met motoren van dit jaar, dat lijkt dus onmogelijk. Ferrari en Cosworth zullen de motoren moeten aanpassen of nieuwe motoren moeten leveren.