En de Formule 1 neemt afscheid van…

[photo1]De laatste Grand-Prix van het seizoen zorgt er traditioneel voor dat er afscheid wordt genomen van een aantal dingen. Dit jaar was het een hele waslijst, wij zetten de belangrijkste voor je op een rijtje

Minardi
Minardi zal volgend jaar van Red Bull zijn en door het leven gaan als Squadra Toro Rosso. Minardi werd in 1985 opgericht door teambaas Giancarlo Minardi maar was sinds 2001 eigendom van Paul Stoddart. Grote successen werden nooit behaald, Minardi was vooral druk met overleven. Met Minardi verdwijnt ook Paul Stoddart uit de Formule 1, een grote liefhebber van de sport. Het grootste succes van Minardi en Stoddart was de 5e plaats van Mark Webber tijdens de Grand-Prix van Australië van 2002.

B.A.R
B.A.R wordt volgend jaar vrijwel zeker Honda. Honda heeft alle aandelen van B.A.R in handen en dat betekent dat er eigenlijk weinig meer over is van het team dat in 1999 door Craig Pollock, chassisbouwer Reynard, en sponsor B.A.T werd gesticht. Bij die teampresentatie in 1999 werd door teameigenaars geroepen dat het team in haar eerste jaar meteen een race zou winnen, het team behaalde dat jaar geen enkel WK-punt. Honda begon in 2000 met BAR en heeft haar inbreng sinds die tijd alleen maar vergroot. Het team is in die tijd gegroeit en prestaties zijn aanzienlijk verbeterd. Dit jaar was echter minder ook omdat het team een schorsing kreeg opgelegd vanwege het overtreden van de Formule 1 reglementen.

Sauber
Sauber wordt volgend jaar BMW. Met Sauber vertrekt ook teambaas Peter Sauber, beiden maakten in 1993 hun debuut in de Formule 1. Het Zwitserse was de beste privateer van de afgelopen jaren en behaalde zelfs nog een aantal podiumplaatsen. Peter Sauber staat te boek als sympathieke man en had oog voor talent, hij liet onder andere Kimi Raikkonen en Felipe Massa in de Formule 1 debuteren.

Jordan
[photo2]Teambaas en playboy Eddie Jordan vertrok eind vorig jaar al toen hij zijn team aan het Russische Midland verkocht. Nu zal ook de kenmerkende gele kleur en de naam Jordan uit de Formule 1 verdwijnen. Jordan zal volgend jaar door het leven gaan als Midland en naar verluidt een blauwe livery krijgen. Jordan werd in 1991 opgericht en streed in 1999 met Heinz Harald Frentzen nog om de wereldtitel maar zakte sinds die tijd steeds verder af.

De V10 motor
Volgend jaar rijdt alleen het tweede Red Bull team misschien nog met een V10 motor. Het kenmerkende geluid van de V10 motor zullen we volgend jaar echter niet meer horen, deze worden namelijk begrensd. De Formule 1 teams zullen gebruik moeten gaan maken van V8motor die een veel zwaarder geluid produceren. In de Renault garage werd zondagavond in China afscheid genomen van de V10 motor. Alle lichten in de pitbox werden uitgedaan en de engineers van Renault lieten de motor nog eenmaal tot de 18.500 toeren draaien. Bij dit moment waren niet alleen medewerkers van Renault maar ook van Mercedes, Ferrari, BMW, en Honda.

Pierre Dupasquier
Pierre Dupasquier leidde de motorsport afdeling van Michelin 28 jaar lang. De Fransman boekte grote successen en won andere kampioenschappen in de Formule 1, MotoGP, en het wereldkampioenschap rally. Daarnaast won hij met het Michelin rubber ook de 24 uur van Le Mans en Dakar rally. Dit jaar kreeg Dupasquier ook zware kritiek nadat de banden van Michelin tijdens de Grand-Prix van Amerika vanwege technische problemen niet in actie konden komen.

Peter Gloudemans
F1News.nl

Loading