Michael Schumacher wint enerverende Grand-Prix

Michael Schumacher heeft in een regenachtige Grand-Prix van China met volop actie de overwinning behaald. De Duitser bleef Fernando Alonso voor en daarmee is het kampioenschap op dit moment uiterst spannend, zowel Alonso als Schumacher hebben beiden 116 WK-punten

Bij de start behoudt Fernando Alonso op een nat circuit de leiding voor Giancarlo Fisichella. Voor Robert Doornbos ging het al meteen mis in de eerste bocht. De Red Bull coureur kwam in aanraking met Robert Kubica. Kubica kon door maar Doornbos moest naar de pits om zijn voorvleugel te laten vervangen.

Al snel is er de nodige actie op de baan. Felipe Massa begint aan een opmars door het veld terwijl David Coulthard met een zware auto juist langzaam terugvalt.

Na 12 ronden aandringen gaat Kimi Raikkonen in de McLaren Giancarlo Fisichella voorbij. In ronde vijftien komt Jenson Button als eerste naar binnen met banden en benzine. Juist als Button stopt verliest Fernando Alonso op het circuit de controle over zijn bolide. De wereldkampioen heeft geluk en kan de Renault over een uitloopstrook snel weer het circuit opsturen. Kostbare seconden gaan echter wel verloren.

Enkele ronden later stopt Kimi Raikkonen, de Fin moet enkele ronden na zijn pitstop echter opgeven met technische problemen.

De baan begint ondertussen op te drogen en er begint zich duidelijk een droog spoor te vormen. Yamamoto in de Super Aguri komt als eerste naar binnen om slicks te halen, te vroeg zo blijkt want de Japanner kan zijn auto nauwelijks op de baan houden. Even later probeerd Robert Kubica hetzelfde maar dit blijkt ook geen goede keus. De Pool schiet twee keer van de baan en staat na een ronde alweer in de pits om intermediates te halen.

Alonso heeft serieuze problemen met zijn banden, Na 28 ronden vindt Michael Schumacher aansluiting bij Giancarlo Fisichella en Fernando Alonso. Door de problemen moet Alonso zowel Fisichella als Schumacher voorbij laten.

Ondertussen wordt in de tweede serie pitstops de droogweerbanden op de auto’s gemonteerd. Alonso verliest opnieuw kostbare seconden bij zijn pitstop nadat het rechterachterwiel niet van de auto af wil.

Schumacher passeert vervolgens Fisichella en wint uiteindelijk de Grand-Prix. In de slotfase zorgt de regen druppels die weer beginnen te vallen weer voor enige spanning maar deze kunnen uiteindelijk toch geen rol van betekenis meer spelen.

In de laatste rondes knalt David Coulthard nog op Felipe Massa. Massa valt uit en Coulthard kan zijn weg met een beschadigde auto vervolgens. De Toyota coureurs Jarno Trulli en Ralf Schumacher die al een dramatisch weekend kenden vallen tot overmaat van ramp ook nog eens uit.

In de laatste ronde strijden Nick Heidfeld, Pedro de la Rosa, Jenson Button, en Rubens Barrichello met elkaar om de vierde plek. Uiteindelijk is Button het snelst maar niet voordat Barriichello en Heidfeld met elkaar in aanraking komen. Barrichello en Heidfeld komen met zwaar beschadigde auto’s nog net over de finish.

Christijan Albers kent een moeilijke race waarin hij vanwege diverse problemen niet naar voren weet te komen. Albers werd zestiende terwijl Tiago Monteiro na het wisselen van zijn banden knullig van de baan spinde.

Doornbos rijdt een sterke race waarin hij zeer goede rondetijden neerzet. De Rotterdammer passeert nog de nodige concurrenten en komt uiteindelijk als 12e over de eindstreep. Een goed weekend van de Nederlander die zonder de problemen in de eerste ronden misschien wel in de punten had kunnen rijden.

GP China, race
1 M. Schumacher Ferrari
2 F. Alonso Renault + 3.100
3 G. Fisichella Renault + 44.100
4 J. Button Honda + 1:12.000
5 P. de la Rosa McLaren + 1:17.100
6 R. Barrichello Honda + 1:19.100
7 N. Heidfeld BMW + 1:31.900
8 M. Webber Williams + 1 ronde
9 D. Coulthard Red Bull + 1 ronde
10 V. Liuzzi Scuderia Toro Rosso + 1 ronde
11 N. Rosberg Williams + 1 ronde
12 R. Doornbos Red Bull + 1 ronde
13 R. Kubica BMW + 1 ronde
14 T. Sato Super Aguri + 1 ronde
15 S. Speed Scuderia Toro Rosso + 1 ronde
16 C. Albers Spyker MF1 + 3 ronden
17 S. Yamamoto Super Aguri + 4 ronden

Peter Gloudemans
F1News.nl

Loading