Ferrari wijzigt management

Het was al langer bekend in de wandelgangen, dus een verassing is het alleminst. Maar Ferrari gaat wat veranderingen in de personele bezetting doorvoeren, zo maakten de Italianen vandaag bekend op hun website.

Het fameuze team benadrukt overigens dat de maatregelen niet zijn genomen om koppen te laten rollen vanwege het tactische fiasco in Abu Dhabi, zoals veelvuldig werd gesuggereerd in de media. De wijzigingen zijn volgens de persverklaring gemaakt om het team sterker te maken in de toekomst. Zowel op de baan als in de fabriek.

Voormalig RedBull engineer Neill Martin komt de gelederen versterken als hoofd van de Operations Research Departement. Voorafgaand aan zijn jaren bij RedBull stond de 38-jarige Brit op de loonlijst van McLaren. Martin valt direct onder het technische opperhoofd van Ferrari, Aldo Costa.

Tevens krijgt ex-McLaren ontwerper Pat Fry vanaf heden een belangrijke functie toebedeeld. Hij vervangt Chris Dyer als race track engineer en zal dus een zware taak krijgen tijdens de grands prix. Dyer krijgt een nieuwe, nog onbekende, functie binnen Ferrari.

Teambaas Stefano Domenicali heeft na het echec ook nagedacht over de voortzetting van zijn eigen functie. “Na Abu Dhabi heb ik zelf overwogen of ik moest aanblijven of aftreden. Ik vroeg me af of het niet beter was als ik zou stoppen”, aldus Domenicali in La Repubblica. “Maar ik kwam tot de conclusie dat het fout zou zijn om te stoppen. Ik ken het team goed en ik denk dan ook dat ik de juiste persoon ben om dit team vooruit te stuwen.”

Tevens gaat de teambaas nog even in op het matige seizoen van Felipe Massa. De Braziliaanse vice-wereldkampioen van 2008 kon zijn teamgenoot Alonso nauwelijks bijhouden en speelde slechts een bijrol in de titelstrijd. Zijn ongeluk tijdens het weekend van de grand prix van Hongarije in 2009 zou daar volgens sommigen de oorzaak van zijn.

Maar Domenicali denkt van niet. “We hebben hem uitvoerig onderzocht. Als coureur en als mens is Felipe prima in orde. Ik ben er dan ook zeker van dat hij in 2011 weer gaat schitteren. Hij weet dat hij zich niet nog een seizoen als het afgelopen jaar kan veroorloven. Hij krijgt daarvoor een goede wagen tot zijn beschikking. Na een slecht seizoen moest de wagen van 2010 vanaf nul worden opgebouwd, maar nu hebben we een veel beter startpunt.”

Loading