FIA en GPMA akkoord over Formule 1 regels tot 2012
De FIA en de GPMA (de organisatie die de autofabrikanten in de Formule 1 vertegenwoordigd) hebben gisteren een akkoord bereikt in Monaco over de reglementen voor de Formule 1 tot 2012. Zoals verwacht zal de Formule 1 milieubewuster worden en zal er meer geëxperimenteerd worden voor de auto-industrie.
Voor komend seizoen zal er nog niets veranderen. In 2008 komen er wel de nodige ingrijpende wijzigingen. Zo zal de de “downforce” die Formule 1 auto’s genereren door aërodynamica worden beperkt. Hulpmiddelen op het bodywork en het chassis zoals bijvoorbeeld barge-boards worden verboden. Daarnaast zal er ook een limiet komen op de tijd dat teams in windtunnels mogen doorbrengen. Deze regels moeten voor een kostenreducering zorgen en moet er tevens toe bijdragen dat inhalen in de Formule 1 makkelijker wordt.
In 2009 wordt de “downforce” van Formule 1 auto’s met de helft terug gebracht. De motoren moeten energiezuiniger worden, zo wil men bijvoorbeeld krachten die vrijkomen bij het remmen hergebruiken. Ook moet energie uit uitlaatgassen worden hergebruikt en moet de sport aanzienlijk schoner worden.
In 2010 wil de FIA de aërodynamica standaardiseren. Vervolgens wil men in 2011 verplichten dat Formule 1 motoren vier Grand-Prix moeten meegaan. Daarnaast zou er ook gebruik moeten worden gemaakt van biobrandstof.
Daarnaast wil de FIA ook alle hulpmiddelen die coureurs kunnen helpen (traction-control, abs, etc) toestaan.
De FIA komt op 19 december opnieuw bijeen om de nieuwe regels verder uit te werken. Voor 31 december zal er worden gestemd over de invoering van de regels.
Een concorde-overeenkomst voor na 2007 is er echter nog steeds niet. De FIA is nog steeds niet akkoord met alle Formule 1 teams. Tot die tijd heeft de FIA in de Formule 1 alles voor het zeggen. Verwacht wordt echter dat er snel een nieuwe concorde-overeenkomst zal zijn waarna de teams en de FIA samen zullen bepalen welke regels uiteindelijk zullen worden doorgevoerd.
Peter Gloudemans
F1News.nl