Launch Renault R24

[photo1]Renault F1 heeft vandaag om 12 uur Nederlandse tijd op het Italiaanse eiland Sicilië haar nieuwe auto voor het seizoen 2004 gepresenteerd.

De R24 werd onthuld door coureurs Jarno Trulli, Fernando Alonso en derde coureur Franck Montagny, geflankeerd door teambaas Flavio Briatore en Renault baas Patrick Faure. Op 20 januari had de R24 zijn roll-out, toen vielen vooral de vreemde achtervleugel en aparte airbox op.

[photo2]Op motorisch gebied is Renault af gestapt van 111 graden concept van de afgelopen twee jaar. De motorenafdeling in Viry-Châtillon ging terug naar een meer conventionele 72 graden hoek, aangezien de RS23 motor van 2003 niet de betrouwbaarheid gaf die het team graag had gewild. De RS24 motor is lichter dan zijn voorganger, wat een prestatie is gezien de veranderingen van de regels. Verder is de versnellingsbak helemaal van titanium gemaakt, terwijl die van vorig jaar slechts enkele titanium onderdelen bevatte.

Vandaag werd de nieuwe Renault in 2004 livery aan de pers voorgesteld. De grootste vis die Renault op sponsorvlak deze winter gevangen heeft lijkt NTT DoCoMo, dat met de mobiele dienst I-mode op de auto prijkt. Andere nieuwe sponsors zijn Guru, en team-kleding supplier Puma.

[photo3]Volgens Flavio Briatore is Renault klaar om voor de wereldtitel te gaan. De Michelin banden zullen Renault zó veel voordeel op gaan leveren dat ze met Ferrari de strijd aan kunnen gaan. Op de launch zei hij: “Ik kijk dit seizoen met erg veel vertrouwen tegemoet. We hebben de middelen, zowel in Enstone als in Viry-Châtillon, om een snelle en betrouwbare auto te bouwen. We zitten nog niet aan de top van ons kunnen.”

Rijders Trulli en Alonso twijfelen echter aan deze uitspraken, volgens hun komt de RS24 motor net als vorig jaar PK’s te kort om elke race om de overwinning te kunnen strijden.

Patrick Faure wil niet aan het WK denken, maar wil wel om zeges vechten: “We willen dit jaar de derde plaats in het constructeurs kampioenschap. Vorig jaar werden we lid van de big four, om tevreden te zijn zullen we dit jaar dus minimaal derde moeten worden.”

[photo4]Bij een demonstratie voor het aanwezige publiek in Palermo ging het jammer genoeg mis. Fernando Alonso liet de motor van de in 2004 livery gespoten R23 afslaan, en de auto werd bestormd door de “fans”. Alonso kreeg de schrik van zijn leven en maakte zich uit de voeten. Uiteindelijk kon de Siciliaanse politie samen met teamleden van Renault de menigte tot bedaren brengen.
Voor de Renault was het toen al te laat, deze raakte zwaar beschadigd.

Loading