Massa oppermachting in Spanje

[photo1]Pole-Position, snelste raceronde, en de overwinning. Felipe Massa was dit weekend oppermachtig in Spanje. Lewis Hamilton pakte de tweede plek voor Fernando Alonso.

Bij aanvang van de race was het Jarno Trulli die voor een onderbreking van de start zorgde. De Italiaan die als zesde zou starten liet zijn motor afslaan en moet uiteindelijk vanuit de pitsstraat starten.

Bij de daadwerkelijke start is het meteen Alonso en Massa die om de leidende positie vechten. In de eerste bocht is daarbij even contact waarna Alonso door het grind moet. Alonso komt als vierde de baan voor beide BMW Sauber’s.

In het middenveld is het Alexander Wurz halverwege de eerste ronde op Ralf Schumacher rijdt. Wurz moet in de pits met een gebroken voorwielophanging opgeven. Ralf Schumacher moet ook een bezoek brengen aan de pits waar hij zijn voorvleugel laat vervangen.

Vervolgens is het Trulli die uitvalt met een benzinedrukprobleem. Tegelijkertijd is het Webber die langzaam rijdend de pits haalt maar daar ook uithaalt.

Vervolgens blijven de coureurs uitvallen bij bosjes. Raikkonen valt vanaf de derde positie uit. De Fin kan de pitsstraat nog net halen maar valt daar uit. Op het rechte stuk klapt de linker achterband van Scott Speed. De Amerikaanse Toro Rosso coureur valt ook uit.

Felipe Massa bouwt zijn voorsprong gestaag uit. De Braziliaan is een klap sneller dan zijn achtervolgers Hamilton en Alonso. Als Massa zijn eerste pitstop gaat het echter maar ternauwernood goed. De Ferrari crew morst wat brandstof waardoor de auto van Massa vlam pakt. Gelukkig doven de vlammen na enkele seconden alweer.

Liuzzi valt uit met aandrijvingsproblemen. Jenson Button raakt bij het uitrijden van de pitstraat zijn teamgenoot Rubens Barrichello. Button moet terug naar de pits om een nieuwe voorvleugel te halen.

Als ook Hamilton en Alonso hun stop maken is het Heidfeld die de leiding pakt. Lang kan de Duitser niet genieten want als hij in de 24e ronde in de pitstraat stopt gaat het fout. De loly-pop man geeft het sein rijden te vroeg. Aan het linkervoorwiel werd namelijk nog gewerkt. Heidfeld moet zeer voorzichtig rijden en opnieuw de pitstraat opzoeken om zijn voorwiel goed te laten bevestigen. Heidfeld weet de auto knap terug de pitstraat in te brengen maar een goed resultaat kan hij nu wel vergeten.

De tweede serie pitstops verloopt goed. Ralf Schumacher moet wel uitvallen met technische problemen. Ook Heidfeld valt uit met technische problemen.

Massa is het vervolgens die de Spaanse Grand-Prix wint. Hamilton wordt knap tweede en pakte daarmee de leiding in het kampioenschap. Alonso wordt derde voor Kubica.

David Coulthard scoort de eerste WK-punten van dit jaar voor Red Bull. De Schot moet er de laatste ronden nog wel voor pushen als zijn auto hydraulische problemen lijkt te hebben en Rosberg snel dichterbij komt.

Takuma Sato wordt 8e en pakt daarmee het eerste wereldkampioenschapspunt voor Super Aguri F1. De Japanner die rijdt voor de kleinste Formule 1 renstal blijft de Renault van Giancarlo Fisichella knap voor.

Spyker eindigt opnieuw met tweede auto’s aan de finish. Opnieuw als laatste. Adrian Sutil blijft Christijan Albers net zoals de rest van het weekend opnieuw de baas. Albers krijgt tijdens de race ook nog een drive through penalty na het negeren van blauwe vlaggen.

GP Spanje, race
1 F. Massa Ferrari 1:31:36.230
2 L. Hamilton McLaren + 6.670
3 F. Alonso McLaren + 17.456
4 R. Kubica BMW + 31.615
5 D. Coulthard Red Bull + 58.331
6 N. Rosberg Williams + 59.538
7 H. Kovalainen Renault + 62.128
8 T. Sato Super Aguri + 1 ronde
9 G. Fisichella Renault + 1 ronde
10 R. Barrichello Honda + 1 ronde
11 A. Davidson Super Aguri + 1 ronde
12 J. Button Honda + 1 ronde
13 A. Sutil Spyker F1 + 2 ronden
14 C. Albers Spyker F1 + 2 ronden

Peter Gloudemans
F1News.nl