Massa wint, Alonso wereldkampioen

Felipe Massa heeft de Grand-Prix van Brazilië op zijn naam geschreven. Fernando Alonso werd tweede en stelde daarmee zijn tweede wereldtitel veilig. Jenson Button eindigde als derde. Michael Schumacher die zijn laatste race reed werd vierde. Renault pakt ook de constructeurstitel ondanks de zege van Massa en een fantastische race van Schumacher.

Massa maakte een zeer goede start en behield de leiding. In de derde bocht is het seizoen voor Williams voorbij. Nico Rosberg raakt teamgenoot Mark Webber. Webber geeft in de pitstraat op. Rosberg rijdt met een afgebroken voorvleugel naar de pitstraat maar daar zou niet aankomen. De Duitser gaat een bocht voor de pits met hoge snelheid de muur in. Een hevige crash en een safety car periode is het gevolg.

Massa die juist een gat had geslagen kon weer opnieuw beginnen. Dit was geen enkel probleem voor de Braziliaan die meteen weer een gat sloeg. Schumacher is inmiddels in hevig gevecht met Giancarlo Fisichella. In de “Senna S” raken beide mannen elkaar licht waarna de band van Michael Schumacher’s Ferrari kapot scheurt. Schumacher moet een volledige ronde rijden met een zwabberende Ferrari. Een goed resultaat halen hoorde hierdoor niet meer tot de opties van Duitser. Bij het uitkomen van de pitstraat had hij namelijk bijna een ronde achterstand.

In ronde 11 vallen beide Toyota’s in de pitstraat uit. Waarschijnlijk heeft het team een motorisch probleem geconstateerd en beide coureurs naar binnen geroepen. Op het circuit valt Red Bull coureur David Coulthard even later stil met technische problemen.

Bij de eerste serie pitstops veranderd er weinig. Massa behoudt de leiding en is snel, zijn voorsprong op Alonso wordt gestaag groter. Sato is de grootste positieve verrassing. De Japanner in de Super Aguri rijdt rond de 10e plek rond en vecht met de Spyker’s, Red-Bull, Squadra Toro Rosso, en zelfs BMW coureurs.

Michael Schumacher rijdt weliswaar achteraan maar toont wel degelijk zijn klasse. De Duitser is erg snel en haalt diverse coureurs in. Tot twee keer toe lijkt Schumacher uit te vallen. De Ferrari valt even stil maar pakt daarna de snelheid weer op.

Na de tweede serie pitstops veranderd er opnieuw weinig. Massa behoudt de leiding voor Alonso en Button. Schumacher rijdt inmiddels zesde nadat hij Kubica heeft gepasseerd. Het gat met de vijfde man Fisichella wordt snel gedicht. Schumacher zet de Italiaan onder druk zoals alleen Schumacher dat kan. Steeds duikt de Ferrari op in de spiegels van Fisichella. Fisichella bezwijkt ondanks zijn ervaring onder de druk en schiet even van de baan. Schumacher profiteert uiteraard en kan op weg naar Raikkonen.

Het gat met Raikkonen is binnen enkele ronden dicht gereden en ook de Fin krijgt de Duitser in zijn spiegels te zien. Op het start/ finish zet Schumacher zijn auto langs die van Raikkonen en haalt de Fin met een briljante actie in “Senna S” in. De laatste inhaalactie van Michael Schumacher die hier zijn laatste Grand-Prix reed. De Duitser zal gemist worden in de Formule 1, het is het einde van een tijdperk dat in 1991 begon.

Massa wint tot zijn grote blijdschap van Ferrari en het Braziliaanse publiek. Alonso is ook meer dan blij met zijn tweede wereldtitel. Bij Renault is het natuurlijk ook feest omdat de constructeurstitel is veilig gesteld.

De Nederlanders reden tenslotte voornamelijk in de achterhoede. Albers kon eigenlijk alleen vechten met teamgenoot Monteiro die opnieuw verslagen werd. Albers werd uiteindelijk 14e. Doornbos werd 12e en reed een solide race.

Grand-Prix van Brazilië, race
1 F. Massa Ferrari 1:31:53.751
2 F. Alonso Renault + 18.658
3 J. Button Honda + 19.394 6
4 M. Schumacher Ferrari + 24.094
5 K. Räikkönen McLaren + 28.503
6 G. Fisichella Renault + 30.287
7 R. Barrichello Honda + 40.294
8 P. de la Rosa McLaren + 52.068
9 R. Kubica BMW + 1:07.642
10 T. Sato Super Aguri + 1 ronde
11 S. Speed Scuderia Toro Rosso + 1 ronde
12 R. Doornbos Red Bull + 1 ronde
13 V. Liuzzi Scuderia Toro Rosso + 1 ronde
14 C. Albers Spyker MF1 + 1 ronden
15 T. Monteiro Spyker MF1 + 2 ronden
16 S. Yamamoto Super Aguri + 2 ronden

Peter Gloudemans
F1News.nl

Loading