Preview: De Gp van Europa

De tweede helft van het 2007 Formule 1 seizoen gaat door op de Nurburgring in de Duitse eifel waar deze week de GP van Europa verreden wordt. Met enkel 1 GP in Duitsland dit jaar is het de planning dat het veld in 2008 weer in Hockenheim neerstrijkt. Op het circuit wordt niet getest is de Nurburgring elke keer weer een uitdaging voor de coureurs. De rijders leggen 60 ronden af van 5.148 kilometer. In totaal een slordige 308.863 km.

Het circuit heeft 3 punten waar je mogelijk kunt inhalen. De 1e bocht die je het Mercedes gedeelte inleidt is een hairpin waar je je voorganger gemakkelijk kunt uitremmen. Montoya schakelde er in 2004 teamgenoot Ralf Schumacher en Cristiano Da Matta uit bij de start. De volgende mogelijkheid om in te halen is de Dunlop Kehre. De doordraaier komt na en kort hogesnelheidsgedeelte en met de juiste slipstream en rempunt kon je je tegenstander wel eens verschalken. Achterop ligt dan de Veedol S. De chicane komt na het achterste rechte stuk. In 2003 zagen we Alonso nog een enorme braketest uitdelen aan David Coulthard vlak voor de S.

Het nieuwe gedeelte van de Nurburgring heeft al genoeg geschiedenis achter zich. In 1997 ramt Ralf Schumacher zichzelf teamgenoot Fisichella en broer Michael al in de 1e bocht van de baan. 2 jaar later zien we een horrorcrash van Pedro Diniz. De Braziliaan raakt het wiel van Alexander Wurz en de Sauber komt los van de grond. De auto gaat zo vaak over de kop dat de rollbar afscheurt. Diniz stapt wonder boven wonder ongedeerd uit de auto.

1999 was al een bizare race opzich. Na de startcrash van Diniz gaat het regenen. De van pole gestarte Frentzen moet al vroeg in de race opgeven door mechanische pech. Dan is het Coulthard aan de leiding die daar niet lang van kan genieten want hij schiet van de baan in de verradelijke omstandigheden. Volgende is dan Ralf Schumacher die lijkt af te gaan op de 1e Williams zege in 2 jaar. Maar een lekke band gooit roet in het eten. Dan is het de beurt aan Fischella. Maar ook hij gaat eraf in de regen. Daarachter rijdt een lachende Johnny Herbert voor Stewart Ford. Hij lacht het laatst en wint de 1e en enige race voor Stewart.

Of we zondag weer een bizare race krijgen is nog maar de vraag. Het weer in de eifel is moeilijk te voorspellen. Mclaren zal alle zeilen moeten bijzetten om Ferrari voor te blijven aangezien het team ijzersterk terug is gekomen uit Amerika.

De race begint zondag om 14.00

Edwin Scholten
F1News.nl

Loading