Preview: De Gp van Italië

Aankomend weekend strijkt het Formule 1 veld weer neer in Monza Italië voor de volgende race in het WK. Monza is het snelste circuit van de kalender en ligt in de achtertuin van Ferrari. Het zal de Italianen dus alles waard zijn om deze race te winnen. Mclaren ligt op kop in het WK maar voelt de hete adem van Ferrari vooral in de constructeurslijst in haar nek.

De historie van de Italiaanse GP gaat al terug naar het jaar 1950, het eerste jaar van de Formule 1. Slechts 1 keer werd het circuit niet gebruikt als gastheer van de Italiaanse GP. San Marino nam toen die taak op zich. Het circuit bestond vroeger uit een kombaan. De kombaan was berucht in de autosport. De baan eiste namelijk vele levens.

Het circuit dat momenteel gebruikt wordt is zoals vermeld het snelste circuit van de kalender. Start/Finish in het enige deel van de oude kombaan wat nog gebruikt wordt. De 1e chicane, de Variante Rettifilo werd in 2000 aangelegd. Vroeger was dat een links rechts links rechts knik combinatie. Tegenwoordig is het een rechts links chicane dit tot grote ongenoegen van de coureurs. Bij het uitkomen van de Rettifilo accelereren we door naar de Biassono een snelle rechterdoordraaier die je naar de Varaiante Della Roggia leidt. Hier kwam in 2000 nog een marshall om het leven na een massacrash naar de start.

De 1e sector zit erop. We gaan door naar de legendarische Lesmo tweelingbocht. Twee snelle rechterbochten die de nodige techniek vereisen. Na de Lesmo’s ga je een kort recht stuk op met een flauwe knik die de naam Serraglio draagt. Een volgend langer recht stuk volgt richting de razendsnelle links rechts links combinatie, de Varriante Ascari.

De 3e sector is het snelste gedeelte van het circuit. Vanuit de Ascari ga je een lang recht stuk op met volgend de prachtige Parabolica bocht. Na de Parabolica draai je weer het rechte stuk en de oude kombaan op.

Grootverdieners op Monza de laatste jaren zijn zondermeer Michael Schumacher (4 zeges) Barrichello (2 zeges) en Juan Pablo Montoya (2 zeges) kortom aan dit lijstje wordt komend weekend rieel gezien een naam toegevoegd. Michael Schumacher en Montoya hebben de sport verlaten en Honda en Barrichello zijn niet in vorm dit jaar.

Ook is in Monza nog een stukje Nederlands autosporthistorie te vinden. Jos Verstappen reed in 2000 met de Arrows naar een strakke 4e plek tijdens een zinderende inhaalrace.

Ook Ferrari weet wat terugknokken op Monza is. In 2004 starten beide Ferrari’s aan kop van het veld. De baan is opdrogend en Ferrari gokt verkeerd met de banden waardoor Barrichello en Schumacher achteraan het veld terecht komen. Met een geweldige strategie worden beide rijders wonder boven wonder toch nog 1e en 2e in de race.

De race van vorig jaar is niet berucht om wat er in de race gebeurde. Maar voor de race maakte Spyker bekend dat ze MF1 hadden overgenomen en na de race was het Michael Schumacher die zijn afscheid aankondigde. Ferrari bevestigde daarop dat Kimi Raikkonen in 2007 voor het team uitkomt.

Edwin Scholten
F1News.nl