Race 1: Minardi scoort 2 punten, Arrows staat voor schut
[photo1]Zojuist heeft de Australiër Mark Webber de eerste 2 punten van het seizoen behaald voor het team van Minardi. Na een chaotisch begin met een groot aantal uitvallers in de eerste bocht wist Webber de problemen te omzeilen.
Het oude team van Jos Verstappen, Arrows Cosworth, beleefde geen goede dag. Nog voordat de race gestart was haperden de bolides uit Leafield, maar liefst beide wagens bleven staan op de startopstelling. In een reactie liet het team weten dat de accu van de starter leeg wasen de motoren van beide bolides dus niet gestart konden worden.
Later startten beide wagens van Arrows alsnog, echter het liep weer uit op een fiasco. Beide wagens kregen van de Stewarts of the Meeting een zwarte vlag. Enrique Bernoldi omdat hij na de start van de race nog met de T-car het circuit op ging, en Heinz Harald Frentzen omdat hij de pitstraat verliet toen de safetycar met het complete veld voorbijkwam, en het licht bij de uitgang van de pit dus op rood stond.
[photo2]Een raceongeval tussen Ralf Schumacher en Rubens Barrichello was de oorzaak van de carembolage in de eerste bocht. Echter de grootste schuld ligt bij de Duitser Nick Heidfeld. Hij reed in de eerste bocht over het gras waardoor hij de Italiaan Giancarlo Fisichella van de zijkant ramde, hierdoor moesten veel coureurs elkaar ontwijken en was de chaos compleet.
Uiteraard moest de wedstrijdleiding actie ondernemen, dit deden ze op een volgens een aantal coureurs verkeerde manier, ze zetten de safetycar in. Toen de eerste bocht weer vrij was van stukjes carbon werd het sterk verkleinde veld weer losgelaten, in totaal streden 12 wagens verder om voor de winst.
Michael Schumacher belandt na de groene vlag achter Juan-Pablo Montoya, deze schiet echter in dezelfde ronde nog rechtdoor waardoor Schumacher makkelijk een plaats opschuift.
Het volgende slachtoffer is Jarno Trulli, na een aantal tevergeefse inhaalpogingen van de wereldkampioen spinde Trulli na de eerste chicane door naar eigen zeggen een glad wegdek. Hierdoor komt de safetycar wederom op de baan.
[photo3]Nadat het veld wedereom losgelaten wordt weet Montoya de Ferrari van Schumacher echter weer te grazen te nemen, direct in de eerste chicane passeert de Colombiaan de Duitser.
Na een aantal pogingen van Schumacher om Montoya weer terug te pakken besluit de Duitser zijn kans af te wachten. Op het rechte stuk kruipt hij naar de Williams-BMW toe, en door de eerste bocht goed aan te snijden kan Schumacher eerder op het gas en lukt het hem om bij het uitkomen van de bocht Montoya te verschalken.
Daarna was het simpel de wedstrijd uitrijden voor de 4-voudig wereldkampioen. Hoewel Schumacher de race won waren het vooral Minardi en de fans naast de baan die in de wolken waren. Een Australische coureur rijdend voor een Italiaans-Australisch team behaalde maar liefst 2 punten! Dit zijn twee keer zoveel punten als Minardi tijdens het hele seizoen 1999 verzamelt heeft. Toen wist Minardi slechts één punt binnen te slepen tijdens de grand prix van Europa op het circuit Nurburgring, na deze race wist Minardi geen punten meer te scoren tot vandaag. Michael Schumacher feliciteerde Paul Stoddart, teammanager en -eigenaar van KL Minardi Asiatech, bij zijn aankomst in het “parc fermée” met deze uitzonderlijk mooie prestatie.
1. M. Schumacher – Ferrari (B)
2. Juan-Pablo Montoya – Williams (M)
3. Kimi Raikkonen – McLaren (M)
4. Eddie Irvine – Jaguar (M)
5. Mark Webber – Minardi (M)
6. Mika Salo – Toyota (M)
7. Alex Yoong – Minardi (M)
8. De La Rosa – Jaguar (M)