Renault wil beide wagens in Q3

Renault verwacht nog meer prestatie in Melbourne dan op Sakhir. De R30 krijgt nieuwe aerodynamica. Alan Permane, technisch directeur van het Franse team, verteld over de huidige situatie.

Alan, wat hebben we geleerd van de R30 na de eerste race?

In Bahrein werd de R30 voor de eerste keer blootgesteld aan zeer hoge temperaturen en we waren blij om geen koeling probleem met de auto of andere systemen te hebben ondervonden. We hebben ook veel geleerd op het gebied van banden, hoe ze te gebruiken en te behouden tijdens lange runs. De race afstand van Robert heeft ons ook in staat gestelt om gegevens te verzamelen en het gedrag van de auto te begrijpen en hoe het brandstofverbruik is.

Op welke aspecten kan het team zich richten om de prestaties te verbeteren?

We controleren alle aërodynamische aspecten.Ook kijken we naar alle mechanische onderdelen en hopen die ook te verbeteren.De motor geeft weinig problemen, maar komt wel vermogen te kort ten op zichte van ander motoren op de grid.

Hoe heeft Vitaly zich aangepast aan het team voor de eerste race en was je tevreden over zijn prestaties?

De winter tests waren niet ideaal voor Vitaly, omdat hij niet veel geluk met het weer heeft gehad. Hierdoor had hij veel te leren tijdens het eerste weekend.. Hij moest veel dingen leren en zelfs al was zijn race kort, hij kan trots zijn op zijn prestaties. Zijn start was uitstekend, hij ging van de 17e naar 11e plaats, hij had een goed tempo. Toen hij uit de auto kwam , was hij zeer teleurgesteld natuurlijk. Zijn prestaties in Bahrein zullen hem een impuls zal geven voor zijn vertrouwen voor dit weekend.

En de eerste race van Robert voor het team?

Het is echt jammer dat hij in botsing kwam in de eerste ronde,het heeft zijn race volledig geruïneerd. Robert heeft een ongelooflijke job gedaan om terug te vechten naar de 11e plaats in het midden van de race en zijn tempo was zeer snel – zo snel als de Mercedes en McLaren rijders. Het is duidelijk dat we niet op hetzelfde niveau als Ferrari en Red Bull zijn op dit moment, maar de prestaties in Bahrein geven mij vertrouwen en ik denk dat we kunnen vechten voor punten dit jaar.

Vertel ons over de uitdaging van Albert Park en de sleutel tot een goede ontwikkeling …

Het is een circuit dat een goede remmen balans vereist, omdat de baan hobbelig is op de plaatsen waar men moet remmen. Goede mechanische grip is nodig. De auto heeft de neiging tot onderstuur in het laatste deel van het circuit. Het is daarom noodzakelijk dat de voorzijde genoeg downforce heeft. De afstelling is dus heel belangrijk.

Wat is er nieuw gepland voor dit weekend?

We hebben nieuwe aerodynamische onderdelen voor Melbourne en die moeten bijdragen tot betere algemene prestaties. Een nieuwe voorvleugel en een nieuw element op de achtervleugel moet ons een beetje meer geven.

Is de r30 geschikt voor dit circuit?

Ik denk van wel, omdat het Albert Park circuit zeer hobbelig is en de auto goed reageerd op hobbels. We hebben gezien in Bahrein dat Robert en Vitaly zeer concurrerend waren in de nieuwe gebied van het circuit dat erg hobbelig is. Dat is bemoedigend.

Wat zijn je doelen voor dit weekend?

Het doel voor beide coureurs zal zijn in Q3 te komen tijdens de kwalificatie. Ik denk dat het realistisch is. Als we daarin slagen, dan zullen we voor de punten gaan.

(DO)

Loading