F1 Nieuws

Toto Wolff wijst belangrijkste reden aan voor tegenvallende resultaten Mercedes: 'Dat komt niet overeen'

Toto Wolff wijst belangrijkste reden aan voor tegenvallende resultaten Mercedes: 'Dat komt niet overeen'
DPPI/BSR Agency
F1 Nieuws

Toto Wolff wijst belangrijkste reden aan voor tegenvallende resultaten Mercedes: 'Dat komt niet overeen'

Toto Wolff wijst belangrijkste reden aan voor tegenvallende resultaten Mercedes: 'Dat komt niet overeen'
DPPI/BSR Agency

Het Formule 1-team van Mercedes heeft een ware vrije val gemaakt in de koningsklasse van de autosport. Tussen 2014 en 2020 was het team uit Brackley de absolute dominante partij in de raceklasse, maar van die dominantie is inmiddels geen sprake meer. Mercedes lijkt zelfs de stempel van 'topteam' kwijt te raken.

Door de resultaten in het 2024 Formule 1-seizoen lijkt het er meer op alsof Mercedes tegenwoordig thuishoort in het middenveld. In de afgelopen twee seizoenen wist het team slechts één overwinning te pakken - Brazilië 2022 - maar voor de rest was het geen enkele keer succesvol. Dat moest in 2024 veranderen en in de winter waren er ook aanwijzingen dat dat zou gaan gebeuren, maar uiteindelijk bleek daar niks van waar te zijn.

In Bahrein eindigden George Russell en Lewis Hamilton nog op de vijfde en zevende positie, waarna ze in Saoedi-Arabië als zesde en negende over de streep kwamen. In Australië zou er een 'comeback' moeten komen van Mercedes, maar die race resulteerde uiteindelijk in een dubbele uitvalbeurt, waardoor Toto Wolff met zijn handen in het haar zit.

Dit gaat er mis bij Mercedes

De Mercedes-baas denkt inmiddels te weten wat er misgaat bij het Duitse team. Er waren de afgelopen twee jaren veel twijfels over de W13 en W14, maar die twijfels zijn inmiddels de wereld uitgewerkt. Toch blijven de resultaten uit. Dat is volgens Wolff te danken aan de ontbrekende correlatie tussen de windtunnel en het circuit.

"Als ik naar de positieve punten kijk, denk ik dat we veel potentiële oorzaken uit de weg hebben geruimd. We waren niet zeker van onze vering. We waren niet zeker van de stijfheid van onze versnellingsbak drager. We hadden een trillend stuurhuis. Al die dingen zijn dit jaar verdwenen", begint Wolff positief bij Autosport.

"Maar wat we in de tunnel zien, komt niet overeen met wat er op de baan gebeurt."

Niemand verantwoordelijk

Bij Mercedes hanteert men een 'no blame-culture', wat betekent dat niemand de schuld krijgt van de mindere prestaties. Dat is volgens Wolff nog steeds de beste aanpak, omdat er volgens hem niemand met opzet de gegevens uit de windtunnel op een verkeerde manier interpreteert.

"Er is niet één persoon die zegt: "Ik zou die gegevens op deze manier interpreteren". Ik zie geen dogmatisme [het niet kunnen herzien van een opinie , red.]. Ik zie een open omgeving waar mensen delen, waar mensen zichzelf uitdagen en zich afvragen: 'Misschien maken we op mijn gebied fouten'."

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties