Vettel wint in Brazilie!

Autódrome José Carlos Pace. Oftewel Interlagos. Een prachtige naam. Prachtige baan ook, gelegen in de glooiende heuvels van Sao Paolo. Een baan die tegenwoordig een mooie reputatie als kampioenenmaker heeft opgebouwd. Want in recente jaren vonden veel kampioenen juist hier hun moment van ultieme glorie. Fernando Alonso, Kimi Raikkonen, Lewis Hamilton en, vorig jaar nog, Jenson Button. En ook dit jaar was dat weer mogelijk want Alonso mocht er dan zelf niet op rekenen, hij kon dit weekend wel degelijk de jongste drievoudig wereldkampioen ooit worden. En dus maakte het F1-minnende deel van de wereld zich dit weekend op voor een ware klassieker. Maar dat werd het niet. Want de race die vandaag werd voorgeschoteld was weliswaar vermakelijk, maar zeker geen klassieker.

Maar ondanks dat is er wel een nieuwe kampioen! Een héle nieuwe kampioen zelfs, want de boys van RedBull Racing pakte hun eerste constructeurstitel ooit met een prachtige 1-2 finish. Dikke felicitaties naar hen! De winnaar heeft altijd gelijk, is een gevleugeld cliché. En aangezien dat hier ook wel op zal gaan heeft RedBull in grote lijnen alles goed gedaan. Maar dat is wel makkelijk gesteld. Want de titel komt toch wel erg veel op het conto van RedBull’s grootste vedette: Adrian Newey. De bijkans geniale ontwerper heeft ook dit jaar weer een juweeltje aan zijn rijders gegeven. En met dit juweel verhult Newey de strategische fouten die het team dit jaar wel degelijk heeft gemaakt.

Knullige uitspraken in de media. Openlijk voortrekkerij van de ene rijder boven de andere. Een veelbesproken en waanzinnige crash tussen beiden rijders in Turkije. Een voorvleugel die op mysterieuze van de ene wagen naar de andere verhuisde. Een domme fout achter een SC. Een ontevreden en openlijk mopperende Australiër en een heleboel technisch malheur. Het is allemaal niet niks. Maar de andere kant van het verhaal is dat RedBull nog altijd een jong team in ontwikkeling is en toch al wereldkampioen. Dus blijkbaar doen ze daar zoveel goed, dat die foutjes er uiteindelijk niet zo gek veel toe doen. Voor dit grote succes verdienen ze met zijn allen dan ook oprechte credits.

Bij nieuwe kampioenen horen ook uittredende kampioenen. En dan bedoel ik niet de heren van Mercedes, want die zijn zelf nooit écht kampioen geworden. Maar ik bedoel natuurlijk Jenson Button. Een jaar geleden op dezelfde baan, werd hij de nieuwe held van de Britten met zijn eerste, en onverwachte, wereldtitel. Maar dit jaar maakte de uittredende kampioen een vreselijk weekend mee. Ga maar na: een slechte kwalificatie, een definitieve knock out in het kampioenschap en gewapende mannen met machinegeweren kunnen je weekend doorgaans flink verzieken. Maar het moet gezegd worden dat Button zich vandaag vermande en een zeer verdienstelijke en enerverende wedstrijd reed, die hem toch nog naar een nette vijfde plaats bracht.

Verder was het het weekend van de jonge Duitsers. Gisteren al de prachtige pole van Nico Hulkenberg en vandaag behoorde de race toe aan Sebastian Vettel. De jonge Duitser, in de basis de snelste coureur van het jaar, greep zijn laatste strohalm voor de titel. Hij kon eigenlijk maar één ding doen om een realistische kans op het wereldgoud te houden en dat was winnen. En dat deed hij overtuigend want vanaf bocht één was hij de baas. Geen pech dit keer. Geen fouten dit keer. En dan is hij groots. Dat bleek dus ook. Nog vijfien punten tussen hem en WK-leider Alonso. Het wordt lastig voor Seb, maar hij heeft zeker nog een échte kans.

Een nog grotere kans heeft zijn teammaatje Mark Webber. De man die volgens Vettel nooit zijn vriend zal worden, reed zoals gebruikelijk als een schaduw achter de uiteindelijke winnaar aan. Het is een beetje gek, want Webber is eigenlijk structureel langzamer als Vettel maar staat eigenlijk al een heel jaar lang voor op de Duitser. Ergens heeft hij het verschil kunnen maken. Misschien toen Vettel’s motor plofte. Of toen de Duitser zichzelf in de kont van Jenson Button boorde. Maar het is een feit dát hij het verschil heeft gemaakt en een prima kans maakt om zich volgende week na Jack Brabham en Alan Jones tot de derde Australische wereldkampioen te laten kronen.

En die kans is een stuk groter als die van Lewis Hamilton. Ook vandaag weer vocht de jonge Brit met zijn materiaal. Daar waar McLaren vorig seizoen steeds sterker werd gedurende het jaar vorderde, lijkt de wagen op het moment suprême van dít seizoen juist niet in staat om de RedBull en de Ferrari partij te kunnen bieden. Ook Hamilton zelf lijkt niet in topvorm. Want ook hij maakte vandaag weer een klein foutje waardoor Alonso er wel heel makkelijk langs kon. Theoretisch heeft Hamilton nog een kans (je). Maar dan moet zo’n beetje iedereen wel zo vriendelijk zijn om in de laatste wedstrijd op elkaar te knallen en moet hij zelf winnen.

Verder was het vermakelijk genoeg vandaag in Sao Paolo, al hebben de Brazilianen beter racedagen meegemaakt. Kommer en kwel was het vandaag voor de lokale helden Rubens Barrichello en Felipe Massa die steeds verder terug leken te vallen. Allerlei kleine uitstapjes, touchés en lekke banden resulteerden uiteindelijk in een beschamende veertiende (Barrichello) en vijftiende plaats wat echter altijd nog beter was als de kansloze ondernemingen van Bruno Senna en Lucas di Grassi. Het verval van de ooit zo prachtige racenatie moet de chauvinistische en emotionele Zuid-Amerikanen tot wanhoop drijven.

Wat rest is het Yas Marina circuit van Abu Dhabi. Er zijn er dus nog vier die mogen blijven hopen. Van die vier is Fernando Alonso de enige die alles nog in eigen hand heeft. Een tweede plek is voldoende voor zijn derde kroon. De rest van de wannabe-kampioenen zal altijd achter zich moeten kijken om te zien waar de Spanjaard zich bevind alvorens de handen juichend de lucht in mogen. Maar voor de F1-fans wordt het volgende week sowieso een zenuwslopende kraker. Want het is niet ieder jaar zo dat er op de slotdag van het raceseizoen maar liefst vier (!) titelkandidaten over zijn die mogen blijven hopen.

Abu Dhabi, here we come!

GP Brazilië, race
1. Vettel Red Bull-Renault 1h33:11.803
2. Webber Red Bull-Renault + 4.243
3. Alonso Ferrari + 6.807
4. Hamilton McLaren-Mercedes + 14.634
5. Button McLaren-Mercedes + 15.593
6. Rosberg Mercedes + 35.300
7. Schumacher Mercedes + 43.400
8. Hulkenberg Williams-Cosworth + 1 lap
9. Kubica Renault + 1 lap
10. Kobayashi Sauber-Ferrari + 1 lap
11. Alguersuari Toro Rosso-Ferrari + 1 lap
12. Sutil Force India-Mercedes + 1 lap
13. Buemi Toro Rosso-Ferrari + 1 lap
14. Massa Ferrari + 1 lap
15. Petrov Renault + 1 lap
16. Barrichello Williams-Cosworth + 1 lap
17. Heidfeld Sauber-Ferrari + 1 lap
18. Kovalainen Lotus-Cosworth + 2 laps
19. Trulli Lotus-Cosworth + 2 laps
20. Glock Virgin-Cosworth + 2 laps
21. Senna HRT-Cosworth + 2 laps
22. Klien HRT-Cosworth + 6 laps

JS

Loading