Vraag en antwoord met Robert Doornbos

[photo1]Hoe heb jij het afgelopen Grand-Prix weekend beleefd?
Robert Doornbos: “Erg goed. Toen ik woensdagmiddag voorafgaand aan de Grand Prix aankwam in de paddock, was het net alsof ik, zoals vroeger, na een lange zomervakantie mijn klasgenoten weer op school terug zag. Ik voelde me echt weer direct thuis bij zowel het team als in de paddock. In de Drivers Briefing werd ik ook door verschillende coureurs waaronder Michael Schumacher en David Coulthard met een enthousiaste ‘Welcome back!’ onthaald.”

Waar bestond je programma uit gedurende het hele weekend?
Robert Doornbos: “Nadat ik op donderdag een nieuw stoeltje aangemeten had gekregen door het team, heb ik samen met mijn engineer alle technische zaken voor het weekend doorgenomen. Ook op zaterdag en zondag heb ik weer bijzonder veel opgestoken door o.a. actief aanwezig te zijn tijdens alle sessies en briefings. Net als vorig jaar was ik ’s ochtends vaak al om 07:30 uur op het circuit aanwezig om vervolgens pas ’s avonds weer moe maar totaal voldaan terug te keren in het hotel. Hopelijk kan ik met deze bijdragen mijn teamgenoten goed van dienst zijn.”

En hoe zag je werkdag er vrijdag uit?
Robert Doornbos: “Vrijdag heb ik verdeeld over de twee vrije trainingen in totaal meer dan een Grand Prix afstand afgelegd. Daarin heb ik met name lange runs gereden zodat we een goede indruk kregen van de potentie van de Bridgestone banden. Onder andere Kees van de Grint (Manager Racing Tyres Bridgestone, red.) heeft me van veel waardevolle informatie voorzien, waarvoor dank. Met de nieuwe reglementen moet je immers toch wat meer met je ‘koppie’ rijden en vooral niet te agressief proberen te zijn. Omdat ik tegen het einde van de tweede sessie al 50 ronden op mijn banden had afgelegd, zat een snelle tijd neerzetten er niet echt meer in. Dat komt echter de volgende keer wel!”

Merkte je veel verschillen in vergelijk met de wagen van vorig jaar?
Robert Doornbos: “Absoluut. Na mijn laatste test op Jerez de la Frontera in december vorig jaar heeft het team zo’n 20% meer neerwaartse druk gevonden, wat ongeveer gelijk staat aan wel 100 kilo. Daardoor is de auto een stuk beter te rijden. Naast Bridgestone heeft ook Toyota goed werk verricht voor het team de afgelopen maanden. De Toyota motor heeft een enorm goede ‘koppel’, is heel soepel in gebruik en reageert gevoelig. Al met al een erg grote plus ten opzichte van 2004!”

Wat vond je van het circuit “Albert Park”?
Robert Doornbos: “Vloeiend van vorm en door het stratenkarakter absoluut uitdagend. Doordat de uitloopstroken vrij klein is en je in sommige bochten rakelings langs de muren rijdt, voel je echt de snelheid. Ik ben fan!”

Heeft je intensieve fysieke voorbereiding zijn vruchten afgeworpen?
Robert Doornbos: “Absoluut! Doordat ik de afgelopen maanden bijna ononderbroken specifiek voor de Formule 1 heb getraind in het Formula Medicine sportcomplex in Viareggio (Italië), kon ik vrijdag zonder problemen een volledige Grand Prix afstand afleggen. Vergeet niet dat ik daarvoor al drie maanden niet meer in een F1 bolide had gereden!

Hoe zien de komende anderhalve week er voor je uit?
Robert Doornbos: “Ik ben zojuist aangekomen in Kuala Lumpur waar ik me deze week samen met mijn trainer fysiek zal gaan voorbereiden op het aanstaande Grand Prix weekend. Dat houdt in dat ik nu al zo’n 5 a 6 liter water per dag drink om dat er goed uit te kunnen zweten tijdens mijn sportieve programma in de veeleisende hitte hier. Eind volgende week zal ik samen met het team nog een aantal PR activiteiten ondernemen voor Sobranie, het Oosterse tabakslabel van Benson & Hedges. Voor de rest kan ik werkelijk niet meer wachten om weer achter het stuur te kruipen volgende week vrijdag. Ik tel de dagen alvast weer af!”

Bron: Insight F1 Motorsport Report

Loading