VT1: Hamilton snelste tijdens eerste nachtsessie

Lewis Hamilton heeft zojuist de snelste tijd gezet tijdens de eerste nachtsessie in de Formule 1. Hij was in 1:45.518 titelconcurent Felipe Massa te snel af. Kimi Raikkonen werd derde.

De eerste training begon in de schemer dus niet in het volledig donker. In de eerste 10 minuten maken alle coureurs hun installatielap behalve de Ferrari rijders. Als alle coureurs dan binnen staan komt race control met het bericht dat er in bocht 1 water staat. Hoe dat er komt is op dat moment dan nog een grote vraag.

Op het moment dat Jenson Button de koe bij de horens vat is het inmiddels volledig donker geworden. Button klokt als eerste man een flying lap. Hij legt het parcours af in 1:59.967. Dat Button duidelijk de baan aan het verkennen is bewijst Timo Glock met een 1.52.618 en een rondje later met een 1:49.942.

Het circuit in Singapore ligt er uitstekend bij op een paar kleine puntjes na. De racelijn van de coureurs ligt op de pitsingang. Hoewel dit wel een punt is waar de snelheid er nog niet echt uit is kan dit wel gevaarlijke situaties opleveren omdat we het hier over een blinde hoek hebben. Verder bottomen de auto’s compleet uit op het achterop het circuit gelegen rechte stuk. Ook de plas water in bocht 1 is nog steeds onverklaarbaar.

De eerste fout wordt dan gemaakt door ouwe rot David Coulthard. Terwijl niet veel later Mark Webber zijn Red Bull wagen in de muur parkeert. Gelukkig gaat het niet om chicanes die gemist worden maar Webber verliest gewoon de wagen bij het (te laat) aanremmen en mag wandelend terug naar de pits. Kostbare tracktime gaat voor hem verloren. Wat dan weer opvalt aan het circuit is dat er voor de bocht waar de gestrande bolide staat met een gele en rode lamp wordt geknipperd wat verwarrend zou kunnen zijn voor de coureurs want een rode lamp/vlag staat normaal gesproken ervoor dat een sessie afgebroken wordt. Na de bocht wordt dan ook weer gewoon een groene vlag gezwaaid terwijl er een electronisch waarsschuwingssysteem is aangebracht aan het circuit.

Dat het een nieuw circuit is voor de coureurs wordt 51 minuten voor het einde van de training bekend. De coureurs staan vanaf de nummer 1 (Alonso in 1:47) zeker 10 seconden uit elkaar tot de man met de rode lantaarn (Barrichello in 1:57). Felipe Massa toucheert dan even de muur maar kan zijn weg weer vervolgen. Niet veel later is het Jarno Trulli die zijn Toyota over dwars op het rechts stuk parkeert en volgens er voor kiest om de pits op te zoeken maar daarvoor wel een stukje moet spookrijden. Iets wat hem waarschijnlijk een sanctie of een boete gaat opleveren.

Inmiddels is Lewis Hamilton de baan opgekomen voor een eerste flying lap en zet die ronde in 1:47.160. Goed voor de snelste rondtijd tot dan toe.
Heikki Kovalainen zit dan onder zijn tijd maar spint net zoals Trulli bij het opkomen van start/finish en moet terugkeren naar de pits. Op de radio wordt hem verteld dat hij de curbstones en de witte lijnen niet mag raken omdat daar de grip extreem laag zou zijn. Ook Bourdais vermeldde dat eerder in de training naar zijn team.

Dat de pitsingang weldegelijk gevaarlijk is laat Vettel dan zien. Hij moet compleet van de baan afwijken om een coureur die op de pitlane zit te ontwijken. Op dat moment gaat ook Felipe Massa naar de snelste tijd in 1:46.415. Met nog een half uur op de klok zit Raikkonen onder de tijd van Massa in de eerste en tweede sector. Ook de derde sector is goed genoeg voor de snelste tijd. Een 1:46.103. Echter duikt Lewis Hamilton hier gelijk onderdoor met een 1:46.035.

Aan het eind van de training duikt Hamilton nog een keer onder zijn eigen tijd door in 1:45.936. Later heeft Vettel op de witte lijn van de pits en de buitenste kerb een mega moment en weet de Toro Rosso ternauwernood uit de muur te houden. De laatste 2 bochten en de pitsingang zijn wellicht na de eerste training nog onderwerp van discussie.

Wat vervolgens opvalt. Op het punt waar Webber zijn Red Bull in de muur parkeerde bottomen de auto’s volledig uit waardoor ze hun rempunt missen. Ook Piquet en Glock ondervonden dat in het laatste kwartier.

Met nog 10 minuten op de klok is het dan tijd voor het volgende laatste bocht incident. Barrichello spint zijn Honda in de laatste bocht voor het rechte stuk de muur in. De Braziliaan komt over de buitenste kerbs die spekglad zijn in Singapore en eindigt in de muur.

Als de training nog 2 minuten gepland staat doet Raikkonen een goeie aanval op de snelste tijd. De 1e en 2e sector zijn sneller dan Hamilton maar uiteindelijk lukt het hem niet om de snelste tijd af te pakken. Op dat moment is ook Hamilton op de baan en die gaat wél naar de snelste tijd 1:45.518. Waarom Raikkonen zoveel verloor in de laatste sector zien we dan in de replay. De Fin verliest zijn Ferrari bijna in de laatste bocht. Felipe Massa pakt dan in de laatste ronde nog de 2e tijd van Raikkonen af.

Hamilton is dus de snelste man tijdens deze eerste nachtsessie in de Formule 1. De volgende training start om half 4 Nederlandse tijd.

Vrije Training 1 Singapore GP:
1 L. Hamilton McLaren 1:45.518 20 ronden
2 F. Massa Ferrari 1:45.598 23 ronden
3 K. Räikkönen Ferrari 1:45.961 24 ronden
4 H. Kovalainen McLaren 1:46.463 20 ronden
5 R. Kubica BMW 1:46.618 23 ronden
6 N. Rosberg Williams 1:46.710 25 ronden
7 F. Alonso Renault 1:46.725 29 ronden
8 N. Heidfeld BMW 1:46.964 24 ronden
9 N. Piquet jr. Renault 1:47.175 30 ronden
10 J. Button Honda 1:47.277 30 ronden
11 S. Vettel Scuderia Toro Rosso 1:47.570 28 ronden
12 K. Nakajima Williams 1:47.662 23 ronden
13 T. Glock Toyota 1:47.706 27 ronden
14 S. Bourdais Scuderia Toro Rosso 1:48.097 16 ronden
15 D. Coulthard Red Bull 1:48.517 23 ronden
16 R. Barrichello Honda 1:48.725 19 ronden
17 A. Sutil Force India F1 1:48.839 24 ronden
18 G. Fisichella Force India F1 1:48.906 25ronden
19 J. Trulli Toyota 1:49.064 29 ronden
20 M. Webber Red Bull 1:53.703 4 ronden