De regelementswijzigingen op een rijtje

Naast het besluit om de Grand-Prix van België van de kalender te schrappen zijn er bij de meeting in Londen ook regelementswijzigingen overlegd, die vanaf het seizoen 2003 ingaan.

Allereerst de kwalificatie; vanaf 2003 zullen er twee kwalificatie sessies zijn in plaats van één. Op vrijdag en zaterdag, beide dagen van 13:00 tot 14:00 uur. Er mag zich maar één wagen op de baan bevinden en de coureurs krijgen elke sessie slechts één vliegende ronde. De volgorde op vrijdag wordt bepaald door de stand in het kampioenschap, degene die bovenaan de ranglijst staat moet ook als eerst naar buiten in de kwalificatie. Op zaterdag wordt de volgorde bepaald naar aanleiding van de kwalificatie sessie op vrijdag, de snelste van de vrijdag start zaterdag het laatste enzovoort. De kwalificatie sessie van de vrijdag telt niet mee voor de uiteindelijke startopstelling.

Verder is er een nieuwe puntentelling geïntroduceerd. In plaats van de eerste zes, krijgen nu de eerste acht bolides punten.

1e – 10 punten
2e – 8 punten
3e – 6 punten
4e – 5 punten
5e – 4 punten
6e – 3 punten
7e – 2 punten
8e – 1 punt

Het bandenreglement is eveneens sterk veranderd. Bandenleveranciers mogen vanaf nu zoveel verschillenden droogweer banden naar Grand Prix meenemen als ze willen, dit zorgt ervoor dat de grote teams niet bepalen welke banden beschikbaar zijn tijdens een Grand Prix weekend. De teams moeten voor het weekend kenbaar maken met welke twee compounds ze willen rijden op de vrijdag en zaterdagmorgen. Voor alle sessies na de laatste vrije training op zaterdag moeten ze een keuze maken voor één van beide compounds. Het aantal sets banden dat een team krijgt blijft gelijk, een maximum van 10 sets. Per evenement is slechts één type natweer band toegestaan.

De FIA wil de kleine teams ook de kans geven om te testen zonder hoge kosten zoals het afhuren van een circuit, daarom heeft men een merkwaardige regel ingevoerd. Als op 15 december minimaal drie teams hebben aangegeven privé niet meer dan 10 auto-dagen te testen tussen 1 maar en 1 november 2003, krijgen deze teams de gelegenheid om tijdens de Grand Prix weekenden op vrijdag tussen 09:00 en 11:00 uur te testen, rijden met reserve wagens en testcoureurs is toegestaan.

De vrije trainingen blijven hetzelfde, op vrijdag van 11:00 tot 12:00 uur, en op zaterdag van 09:00 tot 09:45 uur en van 10:15 tot 11:00 uur.

Loading