Exclusief interview met Ricardo Zonta

[photo1]Afgelopen week hield Peter Gloudemans van F1News.nl een exclusief interview met de Braziliaan Ricardo Zonta. Zonta reed de afgelopen drie jaar Formule 1 en komt dit jaar in de Telefónica World series uit, daar heeft hij momenteel de leiding in handen.

F1News.nl: Oke, laten we beginnen. Je rijdt voor Gabord Competición in de Telefónica World series. Vorig jaar testte je voor Jordan, wat zijn de grootste verschillen tussen een Jordan en een Nissan?

Zonta: De bolides lijken veel op elkaar, de World series hebben een goede kans om de twee na grootste raceklasse van de wereld te worden. Het grootste verschil is de motor, de motor in de World Series heeft een vermogen van 415 paardenkrachten, tegenover een Formule 1 bolide met 800 paardenkrachten. Maar wij hebben een voordeel dat de Formule 1 niet meer heeft, een stabiele vloer die de bolide zeer stabiel maakt, zelfs als we op hoge snelheid rijden.

F1News.nl: Vind je het leuk om in de Telefónica World Series te rijden?

Zonta: Ja, de Dallara Nissan komt erg dichtbij een Formule 1 bolide. Het is een hele leuk ervaring en ik ben blij dat ik weer om de posities en podiums kan vechten.

[photo2]F1News.nl: Hoe hoog schat je de Telefónica World series in? Hoger dan bijvoorbeeld het Internationale Formule 3000 kampioenschap?

Zonta: De bolides van de World Series zijn sneller dan de Formule 3000 bolides. Echter ik reed in hele verschillende fase van mijn leven in deze twee klassen, het gevoel om te winnen blijft overigens altijd hetzelfde.

F1News.nl: Je hebt gezegd dat je doel voor 2002 is om weer op de startgrid van de Formule 1 te staan. Heb je al met Formule 1 teams gesproken?

Zonta: Ja, we hebben met wat teams gesproken en gelukkig heb ik de kans gehad om ergens anders te kunnen rijden dit seizoen. Maar ik prefereer om liever wat langer te wachten en een sterk jaar te rijden in de Telefónica World series. Dan ga ik pas bekijken wat er volgend jaar gaat gebeuren. Ik win liever in de Telefónica World series dan dat ik voor een klein Formule 1 team rijd.

F1News.nl: Wat ga je doen als Formule 1 geen optie meer is, is CART dan een optie?

Zonta: Het zou een optie kunnen zijn, maar zoals ik al zei, mijn doel is de Telefónica World series te winnen en dan terug te komen in de Formule 1. Als dit niet gebeurd dan zal CART een goede optie zijn.

[photo4]F1News.nl: Je reed voor British American Racing in 1999 en 2000, je teamgenoot was Jacques Villeneuve. Meestal was Villeneuve sneller dan jij, was dat omdat hij gewoon sneller was of waren er verschillen tussen de bolides?

Zonta: Er waren altijd verschillen. British American Racing is de slechte ervaring uit mijn leven. De vriendschap tussen Jacques Villeneuve en Craig Pollock, wie de teambaas en zijn manager was, is erg sterk. Ik had niet gedacht dat dit zoveel schade aan mijn carrière zou toebrengen.

F1News.nl: In 1999 kwam British American Racing in de Formule 1, ze vertelde de media een race te winnen in het debuutseizoen. Het liep allemaal anders, British American Racing behaalde geen enkel punt. Wat is hier de oorzaak van? Waarom ging het fout?

Zonta: Het maakte een heleboel fouten, de meeste werden in de administratie gemaakt, en dat toonde zich uiteindelijk weer op de baan. Volgend jaar zal het team waarschijnlijk een exclusieve overeenkomst met Honda hebben, dit is positief voor British American Racing.

F1News.nl: Sommige mensen hadden problemen met Jacques Villeneuve, hoe was jou relatie met Jacques Villeneuve?

Zonta: Onze relatie was zeer professioneel. In de race was hij een concurrent zoals alle anderen. Binnen British American Racing kreeg hij veel meer aandacht, dit kwam door Craig Pollock. Ik wist dat Villeneuve eerste coureur was, maar ik had nooit gedacht dat het verschil in behandeling en materiaal zo groot zou zijn.

F1News.nl: Vorig jaar reed je twee Grand-Prix, ook was je testcoureur voor Jordan. Hoe was 2001 voor jouw? Was het moeilijk om testcoureur te zijn?

Zonya: Het was heel erg moeilijk. Voor het eerst in mijn carrière testte ik een heel seizoen. Ik miste de competitie en het was moeilijk om op het circuit te zijn zonder aan race weekenden deel te kunnen nemen.

F1News.nl: Hoe kijk je terug op je Formule 1 carrière?

Zonta: Het was zwaar! Maar het grootste probleem dat ik had waren niet de fouten die ik zelf maakte. Door fouten van het team had ik drie grote ongelukken. Als ik een nieuwe kans krijg zal het anders zijn. Tegenwoordig ben ik sterker en ik weet hoe ik het moet doen.

[photo3]F1News.nl: Mis je de Formule 1?

Zonta: Ik mis de races en sommige mensen waar ik goed bevriend mee ben geraakt, deze mensen gaven me de kracht om door te gaan. Maar als je praat over de Formule 1 in zijn algemeen, dan mis ik het niet.

F1News.nl wil Ricardo Zonta en zijn woordvoerder Fernando Goncalves graag bedanken voor het mogelijk maken van het interview.