Grand-Prix van België opnieuw in de problemen

[photo1]De organisatie van de Grand-Prix van België kampt opnieuw met een miljoenentekort. Dit tekort is ontstaan nadat de toeschouwersaantallen in 2004 en 2005 daalden. De toeschouwers laten het vooral afweten omdat België de duurste Grand-Prix van de gehele kalender is, de prijzen voor de Grand-Prix blijven nog elk jaar stijgen.

De organisatie van de Grand-Prix wordt gedwongen hoge prijzen te vragen omdat men Bernie Ecclestone moet betalen. Ecclestone vraagt van elk circuit dat het Formule 1 circus aandoet een bedrag van enkele miljoenen Euro’s. Daar wringt nu de schoen, de organisatie van de Belgische Grand-Prix was dit jaar niet in staat deze vergoeding te betalen en vroeg een faillissement aan, dit faillissement werd door de rechter geweigerd.

Wallonië heeft de organisatie een lening van 15 miljoen Euro verstrekt waarmee aan de eisen van Ecclestone kunnen worden voldaan. Om een financiële debacle opnieuw te voorkomen moeten er in de toekomst toch zaken veranderen. Het opnieuw verhogen van de toegangsprijzen is geen oplossing, toeschouwers laten het dan namelijk opnieuw afweten.

België heeft nu toenadering gezocht tot Luxemburg. De Grand-Prix op de Duitse Nurburgring werd eerder de Grand-Prix van Luxemburg genoemd. Luxemburg was toen een van de grootste geldschieters voor de race op het Duitse circuit. België wil nu dezelfde constructie maar dan voor het circuit van Spa-Francorchamps. De race krijgt dan de naam Grand-Prix van Luxemburg maar vind plaats op het Belgische circuit, Luxemburg zal dan een flinke duit in het zakje doen waardoor het circuit niet opnieuw rode cijfers hoe te schrijven.

Of Luxemburg zal toestemmen is de vraag. Luxemburg is dan wel het rijkste land van de Europese Unie maar de minister-president van Luxemburg verklaarde op de Luxemburgse televisie dat de begroting van zijn land de sponsoring van de Belgische Grand-Prix niet toe staat. Begin november zullen de Belgen met Luxemburg om de tafel gaan. Daarnaast zullen onze zuiderburen ook naar andere opties kijken om de Grand-Prix voor de organisatie rendabel te maken.

Peter Gloudemans
F1News.nl

Loading