Williams launch

[photo1]BMW Williams F1 heeft vanmorgen als eerste Formule 1 team haar auto voor het seizoen 2004 voorgesteld aan de pers.

Op het circuit van Valencia werd de nieuwe Williams FW26 onthuld door coureurs Juan Pablo Montoya, Ralf Schumacher en derde coureur Marc Gené.

De meest in het oog springende verandering is de neus. Deze opvallende vorm leverde de wagen al meteen de bijnaam “hamerhaai” op. Verder is de achtervleugel voor hededaagse begrippen groot te noemen. Ook loopt er over de achterkant van de airbox een enorme “vin”.

[photo2]Verder maakt Williams, net als de nieuwe McLaren overigens, dit jaar gebruik van het “twin-keel” principe: de onderste voorste wieldraagarmen komen niet meer samen in één punt onder de auto, maar in twee uitstulpingen aan beide zijkanten aan de onderzijde van de auto. Dit alles maakt de weg vrij voor de brede luchtstroom die vanuit de neus aangevoerd wordt. Dit alles is goed te zien op de foto hiernaast.

Ralf Schumacher over zijn nieuwe auto:
“Ik heb enkele nieuwe onderdelen van de FW26 al getest, en individueel zijn ze allemaal een stap voorwaarts, zowel de motor, de versnellingsbak als de andere onderdelen. Ik ben zeer benieuwd hoe al deze veranderingen samen uitpakken. Ik heb dan ook hoge verwachtingen van deze auto.”

Juan-Pablo Montoya:
“We hadden vorig jaar hoge verwachtingen van de FW25, en die bleken terrecht. Dit jaar hebben we nog hogere verwachtingen over het potentieel van de FW26, de grote vooruitgang die het team heeft geboekt zal ons naar voor moeten helpen. Ik hoop dat de auto meteen snel is, we hebben een testprogramma van twee maanden opgesteld voordat we in Melbourne op de grid zullen staan.”

[photo3]Mario Theissen (Directeur BMW Motorsport):
“Wanneer een motor langer mee moet gaan, zullen de onderdelen die het zwaarts op de proef worden gesteld sterker moeten zijn. Dit betekent vaak meer gewicht, wat ten koste gaat van het vermogen. BMW heeft met de P84 het vermogensverlies en de toename in gewicht zo klein mogelijk gemaakt, zonder de 800 km levensduur in gevaar te laten komen.”

Frank Williams (Teambaas):
“We hebben onze tekortkomingen van 2003 onder ogen gezien. We zullen in 2004 meteen competatief moeten zijn. Ik ben ervan overtuigd dat ons team alle elementen heeft om in 2004 te winnen, we moeten simpelweg elke kans met beide handen grijpen.”

Patrick Head (Technisch Directeur):
“We zijn ons ervan bewust dat we in 2004 in elke race zullen moeten vechten. Ik ben ervan overtuigd dat we alles wat in ons vermogen ligt hebben gedaan in de voorbereidingen voor 2004.”

Rond 3 uur vanmiddag zullen de coureurs de nieuwe auto voor het eerst de sporen geven.